Isvak år 8 – GY11

 

Tiden går väldigt fort fram nu, trots kylan så känns det lite lättare att gå upp på morgonen.20130318-103529.jpg Det har varit härligt väder med mycket sol och friska dagar, det märks att kollegiet är lite gladare, men även eleverna är gladare, tills de får betyget. Skönt att gå och komma hem från jobbet när det fortfarande är ljust. Men det rullar alltid nedför på våren med många avbrott och lov, vilket kan bidra till att stressen blir påtaglig, hur skall jag hinna med allt?! Känner mig ganska lugn måste jag säga, vi har haft en del kunskapsmätningar och betygsnivåerna hos eleverna har börjat klarna rejält. Vi badade isvak för några veckorsedan, nu har vi haft kunskapsmätning kring den upplevelsen och friluftslivs teorin  Det har, som jag skrivit vid tidigare inlägg kommit en del forskningsrapporter kring friluftslivets påverkan på människan. Dessa har varit en bra grund att stå på vid teorigenomgångar och instuderingsfrågors material. Inför kunskapsmätningen så har eleverna fått instuderingsfrågor att besvara, dessa har de fått ta med sig till skrivningen som sker gruppviss.

Upplägget har varit följande:

                                            -Eleverna får teori kring friluftsliv och isvak!
                                            -Eleverna badar isvak!
                                            -Eleverna får instuderingsfrågor som de besvarar!
                                            -De får ta med sig svaren från instuderingsfrågorna till skriv tillfället!
                                            -De blir indelade i grupper som de får ta del av på samma dag!
                                            -De har tillgång till internet
                                            -De lämnar in sina svar som en grupp!

Instuderingsfrågorna!

Ni hittar svaren på frågorna på pdf´filer och power point föreläsning som är uppladdade på vårt intranät Vidare kommer ni behöva titta på internet för att få fler svar och infallsvinklar. På intranätet ligger dessa dokument under Friluftslivsteori Blått/vitt/grönt.

  1. Nämn 5 aspekter på att utomhuspedagogik förbättrar skolresultat för barn. (se pdf, 20 argument för friluftsliv)
  2. Gör en sammanfattning på vad naturen gör för en människa! (se pdf 20 argument för friluftsliv, sida 7-8:a)
  3. Hur kom friluftsliv att bli ett kulturarv? (http://epubl.ltu.se/1652-5299/2007/090/LTU-LAR-EX-07090-SE.pdf sida 9)?
  4. Vad är mental träning? (http://www.halsosidorna.se/Mentaltraning.htm)
  5. Hur påverkar naturen oss människor? (PDF naturen som kraftkälla)
  6. Förklara teorin om biofili! (PDF naturen som kraftkälla)
  7. Förklara teorin om spontan och riktad uppmärksamhet? (PDF naturen som kraftkälla)
  8. Vilka olika anledningar finns det till att bada isvak? (http://www.suntliv.nu/Amnen/Halsa/Artiklar-om-halsa/Kronika-En-vinterbadares-bekannelser/)
  9. Vilka säkerhetsaspekter behöver du tänka på när du är ute på en is? (http://www.svenskalivraddningssallskapet.se/vattenkunskap/issakerhet.aspx: http://www.dinsakerhet.se/Fritid–resor/Sno-och-is/Sakerhet-pa-sjo–och-havsis/Nar-olyckan-ar-framme/

Endast för dig som badade isvak!

  1. Hur reagerar kroppen fysiologiskt och psykologiskt vida ett plurr? Varför börjar du hyperventilera vid isvak?
  2. Hur kan man med hjälp av mental träning förbereda sig inför något som är nervöst eller något som du behöver en massa mod inför?
  3. Hur kan du få bättre överlevnadschanser när du har badat isvak eller blivit utsatt för en situation som är påfrestande? (PDF naturen som kraftkälla sid 20-22)

Kunskapskrav kopplat till området!

Examination E C A
Praktiskt-bada isvak Eleven visar i utövandet av idrott, motion och friluftsliv hänsyn till sin egen och andras säkerhet och kan efter samråd med handledare vidta åtgärder  vid skada eller nödsituation.
Praktiskt-bada isvak-vara med ute på isen Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra aktiviteter i naturmiljöer. Eleven kan med säkerhet och med goda rörelsekvaliteter genomföra en bredd av aktiviteter, som utvecklar den kroppsliga förmågan. Eleven kan med säkerhet och med goda rörelsekvaliteter genomföra aktiviteter i naturmiljöer, även av komplex karaktär
Skrivning i grupp Dessutom kan eleven översiktligt diskutera friluftsliv som sociala och kulturella fenomen. Dessutom kan eleven utförligt diskutera friluftsliv som ett kulturellt fenomen med koppling till relevanta teorier. Dessutom kan eleven utförligt och nyanserat diskutera friluftsliv som ett kulturellt fenomen med koppling till relevanta teorier.
Skrivning i grupp Eleven diskuterar översiktligt friluftslivets betydelse hälsan. Eleven diskuterar utförligt friluftslivets betydelse hälsan. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat friluftslivets betydelse hälsan.
Ni finner det hos KGMAB

Ni finner det hos KGMAB

 

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Det dagliga arbetet, Friluftsliv, GY11. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam