Reflektera/utvärdera gångna läsåret

Det är inte många dagar kvar att detta långa läsår som träder mot sitt slut! Vi har trötta huvuden, kroppar och fötter. Våra ledningsgrupper på skolorna säger, att vi skall, den sista veckan, utvärdera det år som har gått. Tankarna kring det kan vara av varierande karaktär, men tror, vikten i att ta tag i det direkt, är bättre än att vänta till efter vårt långa sommarlov 20130523-211113.jpgeller semestern. I mitt huvud, som hoppar mellan, betyg, bedömning, rättning och skolavslut, så är det tungt att vara kreativ i sin konstruktiva kritik mot sitt egna undervisnings år.

Har läst lite och tänkte jag kanske, förhoppningsvis kunde bidra till lite reflekterande frågor. Den traditionella frågeställningen är, VAD, HUR och VARFÖR vi valde det vi valde, gjorde det vi gjorde etc.

Tänker mig att vi backar bandet tills augusti när vi väl stod inför kurstart. Hur tänkte vi då? Florerade tankarna på följande sätt:?

På vilket sätt byggde du upp kursen, vilken röd tråd hade du?

Att ha en grovplanering på vilken resa kursen tänkt ta. Kopplat till en liten kort motivering till varför du/ni valde att gå denna väg. Sen bör det finnas ett syfte med den valda vägen. Varför valde jag/vi orientering? Kommer eleverna att kunna utveckla de förmågor som anges i mål, centrala innehåll och kunskapskraven. Möter eleven samma kunskapskrav, centralt innehåll och mål fler än två ggr i kursen, MEN på olika sätt? Har du/ni satt upp något mål med kursen? Målen sätter ingen begränsning för elevernas kunskapsutveckling – det går alltså inte att betrakta dem som något som slutgiltigt kan uppnås.

Era tankar kring det centrala innehållet

Hur har tankarna kring det centrala innehållet gått? I det centrala innehållet anges vad som ska behandlas i undervisningen. Hur de olika innehållspunkterna hanteras i relation till varandra är något som lärare tillsammans med elever skall avgöra. Där finns det en aspekt, har dina elever varit delaktiga i undervisningen? Då menar jag inte enbart, de fick vara med och bestämma två lektioner. Utan, kunde de vara med och påverka resans gång?

Nedan är några reflekterande frågor som ni kanske har användning för!

Hur har du/ni implementerat examensmålen i Idrott och hälsa undervisningen? (Gym)

På vilket sätt arbetade du/ni för att eleverna ska få kunskap om vad som krävs för olika betyg? Finns det en återkommande diskussion om vad som krävs för de olika nivåerna under hela kursen och inte bara i början?

Har det under det gångna året funnit en kontinuerlig dokumentation av vad eleven åstadkommit?

Har ni arbetat med feed-forward? Formativ bedömning?

På vilket sätt har återkopplingen till eleven under året varit? Mest muntligt, mest skriftligt, mindre återkoppling etc!

Likvärdig bedömning har det återspeglats under alla bedömningstillfällen? Eller endast under vissa?

Vad behöver vi göra annorlunda för att bli ännu bättre nästa år?

Har vi haft ett kollegialt lärande? På vilket sätt?

Hur skall vi arbeta framöver?

Hur kan vi arbeta för att ge eleverna förutsättningar att utveckla sin rörelseförmåga med kroppen som redskap?

Hur arbetar vi för att eleverna ska få förutsättningar att utveckla idéer, överväga olika lösningar, genomföra idéer och värdera resultaten samtidigt som undervisningen ska väcka elevernas nyfikenhet?

Hur kan vi planera undervisningen för att ge eleverna möjligheter att utveckla kunskaper om hur de ska få en god kroppsuppfattning och tilltro till sin egen fysiska förmåga och respekt för andra?

Hur skapar vi arbetsformer som möjliggör att vi tillsammans med eleverna planerar och utvärderar undervisningen?

Hur skapar vi tid i vår vardag för att hinna med utveckling?

Om vi tittar på vårt syfte, har vi lyckats med det?

SYFTET

Kursplanen i idrott och hälsa vill skriva fram ett ämne där eleverna är fysiskt aktiva och lär sig genom sina erfarenheter. Ämnet ska erbjuda en bredd av aktiviteter som alla elever ska få möjlighet att prova på. Ämnets kunskapsuppdrag betonas. Med det menas att skolan inte i första hand ska försöka få eleverna att bli mer fysiskt aktiva, utan framför allt ge dem kunskaper om hur man bäst utvecklar sin kroppsliga förmåga. Det är en avgörande skillnad mellan att aktivera barn och unga i olika fysiska aktiviteter och att utbilda barn och unga i, om och genom fysisk aktivitet.

 

Finns fler bra böcker kring hur utvärdering skall göras, men tog lite från huvudet och lite från vad jag tagit till mig under året. Hoppas det kan ge ngt! Ha en skön semester!

Ni finner det hos KGMAB

Ni finner det hos KGMAB

 

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Allmänt, Det dagliga arbetet, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam