Ny termin 2013/14

Om några veckor kommer eleverna till vårt avlånga lands skolor. I många sammanhang har jag pratat om att våga ändra sitt sätt att undervisa på, våga kliva ur sin trygghetszon. Nu har vi vilat upp oss och vi har tänkt på hur vi kan göra sakerna annorlunda nu när den nya terminen kommer. Vilket är bra!

Dock har vi en tendens att redan de första veckorna börja lista upp ett av vårt gamla sedvanliga kör schema som gäller fram till jullovet. Vi ramlar in i gamla mönster så himla lätt. Vi vet, att vara en aktiv reflekterande lärare är en av de viktigaste saker vi behöver göra för att kunna bli den bästa läraren, men framförallt för att förbättra ditt lärande, i just ditt klassrum. På vilket sätt skapar du dig tid att hitta tid till reflektioner?

Föra lärandet framåt!

Hur gör du för att följa men framförallt främja elevernas lärande? Hur arbetar du med dagens teknik? Det finns flera gratis möjligheter att följa eleverna lärande på!?

Som lärare underskattar vi ofta betydelsen av att ta ett steg tillbaka från undervisning och tillåta oss lyxen att återupprätta vårt pedagogiska filosofiska sätt!  Det är så lätt att bli distraherad av våra många dagliga ting och fastna i den dagliga undervisningen, admin, EVK, föräldrar samtal, diskussioner som inte leder DIN pedagogiska verksamhet någon vart, att gå vilse i den eviga “att göra lista”, och innan du vet ordet av det så har YTTERLIGARE en termin eller ett år rullat förbi!

Det är då verkligen av adekvat relevans att ge dig själv lite “reflekterande tid”, ett forum där du har möjligheten att ladda upp dina pedagogiska batterier, men också nya ideér. Ett sådant forum kan te sig att se olika ut, där väljer ni själva på vilket sätt det skulle vara  bäst för just dig. Det enklaste sättet är att utvärdera din senaste lektion! Vilket enligt min mening är det viktigaste. Hur gör du din senaste lektion ännu bättre?!

En annan viktig tanke jag ägnat mig åt nu i sommar från förra läsåret är, hur skall vi som pedagoger kunna kräva en massa av våra elever när vi själva inte vill lära oss mer?! Vi är lärare och är ledare, om vi som pedagoger slutar att lära oss, kan vi då  förvänta oss att våra elever skall utvecklas och bli bättre elever än när de kom till dig från början? Givetvis trampar jag många på tårna, vet att vi behöver mer tid och stöd för att genomföra en sådan reflektion som jag nämner ovan. Men vi kan inte alltid peka på den faktorn heller. Vi köper inte elevernas argument om de har tre inlämningar på en vecka. 

Ni finner det hos KGMAB

Ni finner det hos KGMAB

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Allmänt, Det dagliga arbetet, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam