Lära känna varandra övningar I

Nu när terminen drar igång så kan det vara lite knepigt att hitta övningar som gör att eleverna börjar att lära känna varandra lite snabbare. Några har bra effekt andra inte. Delar med mig av några om ni vill ha lite ny inspiration eller glömt bort lite under semestern.

Autografjakt

Övningens syfte: Att ta kontakt med de andra i gruppen och att lära sig någonting om dem.

Grundförutsättningar för övningen: Pennor till alla i gruppen. Det behövs även blanketter med skrivna påståenden som exempel ledaren har konstruerat. Blanketterna skall se ut som bingobrickor med ett påstående i varje ruta. Exempel på påståenden är: Vaknade före klockan sju i morse, Tycker inte om choklad etcetera. Dessa påståenden bör följa ett tema som gruppen arbetar med men kan också vara helt allmänna.

Utförande: Alla deltagare får varsin blankett och ska därefter gå omkring och fråga varandra om de olika påståendena från blanketterna stämmer. Deltagarna får inte fråga samma person två gånger i rad. När man hittat en person som påståendet stämmer på så skall denne skriva in sitt namn i den rutan, ett namn i vardera ruta. Sedan letar man vidare efter personer som påståendena stämmer på och så skriver de sina namn i rutorna. Den som först fått alla sina rutor fyllda med olika namn har vunnit!

Djungeltelegrafen 

Övningens syfte: Att ha kul tillsammans och kanske lära känna varandra lite bättre.

Grundförutsättningar:

Antal deltagare: Minst åtta 
Material: Stolar

Utförande:

Alla sitter på stolar i en ring. En är Tarzan, högst i rangordningen, och en är hjortron, lägst i rangordningen. Tarzan och hjortronet sitter bredvid varandra och övriga personer och djur sitter mellan dem.

Alla i gruppen ska ha ett personligt ljud och rörelse. Sedan gäller det att ropa till varandra, Tarzan börjar alltid med att ropa till valfritt djur eller person. Det går till så att Tarzan först gör sin egen rörelse och sitt eget läte och direkt efter gör Tarzan mottagarens rörelse och läte. Sedan gör mottagaren sin rörelse och sitt eget läte och väljer någon annan genom att göra dess läte och rörelse.

Om någon gör fel så åker personen längst ner i rangordningen och blir alltså hjortron, övriga tar då ett steg uppåt.    
Exempel på personer, djur och rörelser är:
Tarzan: Slår sig för bröstet och skriker: ”Ah Ah Ah Ah!
Jane: Böjer feminint på handen och säger: Oh, Tarzan
Cheeta (gorillan): Krafsar sig i armhålorna och säger: Uh uh!
Valen: Sträcker upp ena handen och gör ett pysljud.
Kamelen: Vaggar med överkroppen, skelar med ögonen och visslar inåt.
Myrsloken: Sträcker fram handen och sörplar samtidigt som handen dras tillbaka.
Självklart kan ni hitta på egna djur och personer, ju konstigare desto roligare. 
 

Duellen

 Övningens syfte: Att lära sig namnen på ett roligt, men lite annorlunda sätt.

Grundförutsättningar för övningen: Två lag, ett lakan och två ledare.

Utförande: Duellen är en namnlek mellan två lag. Två ledare håller upp ett lakan mellan sig och på vardera sida av lakanet står ett led. När ledarna låter lakanet falla, står en deltagare ur vardera lag på varsin sida om lakanet och kollar varandra i ögonen utan att veta innan vem som ska stå på andra sidan. Då lakanet har fallit så ska någon av deltagarna säga motståndarens namn fortare än blixten. Den som hinner först, ”vinner” motståndaren och får denne till sitt lag. När det till slut bara finns ett lag kvar på banan, är leken slut. Om någon av deltagarna inte vet den andres namn så får hela gruppen hjälpa till.

Diskussionsuppgift/Slutsats: Gruppen passar bra i början av en grupprocess, men den är riktad till lite yngre personer. Gruppens deltagare lär sig varandras namn och på så sätt kommer de lite närmare varandra för att kunna fortsätta processa.

Farfars byxor

 

Övningens syfte: Att få gruppen att släppa loss och våga skatta.

Grundförutsättningar för övningen: Övningen passar till en större grupp, som är på minst 10 personer.

Utförande: Gruppen sätter sig i en ring, en person sätter sig i mitten av ringen och tittar någon djupt i ögonen, se allvarlig ut och frågar en fråga. Exempel;

Vad hade du på dig i morse?

Vilket är ditt favoritplagg?

Vad doftar godast i hela världen?

Vad åt du till middag igår?

Svaret på alla frågor som ställs i leken måste vara ”Farfars byxor”, och man får inte skratta när man säger det. Skulle du ändå inte kunna låta bli så åker du ut ur leken den här omgången. De som redan har åkt ut får göra roliga miner för att få de andra att skratta. Personen som kan hålla sig för skratt längst och blir kvar sist blir den som ställer frågorna i nästa omgång. Om man har svårt att komma på frågor så kan de som redan har åkt ut hjälpa till med detta.

Hoppas du fick lite inspiration!!

Ni finner det hos KGMAB

Ni finner det hos KGMAB

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Allmänt, Det dagliga arbetet, Pedagogik, Quick fix - lektionsplaneringar. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam