Lära känna varandra övningar II

Intressesallad 

Övningens syfte: Få veta mer om varandra och våga stå upp framför klassen.

Grundförutsättningar för övningen: Stolar.

Utförande: Deltagarna sätter sig i en ring av stolar. Caroline, som är utan sittplats, ställer sig i mitten av ringen och ropar till exempel: ”Alla som dricker kaffe till frukost byter plats!”. Alla som dricker kaffe till frukost måste då snabbt byta plats, samtidigt som Victor ska försöka ta en av platserna. Caroline blev nu utan plats, och då är det hennes tur att stå i mitten. Då kan hon antingen ropa ett nytt

påstående, till exempel: ”Alla som tycker det är roligt att spela fotboll byter plats!”, eller så väljer hon att ropa: ”Intressesallad!”. Då måste alla deltagare byta plats, och Caroline försöka ta en av platserna.

Magsåret 

Övningens syfte: Den här leken går ut på att lära sig de andra gruppmedlemmars namn.

Grundförutsättningar för övningen: Gruppen bör bestå av minst 8 personer.

Utförande: Alla ligger på rygg i en ring med fötterna inåt. En person (i detta fall Conny) sätter sig upp och säger: ”Hej, jag heter Frida.” Varpå övriga i ringen sätter sig upp och säger: ”Hej Frida!” Alla lägger sig ner igen och personen höger om Conny gör nu samma sak. Sedan upprepas proceduren varvet runt.

Molekylen 

Övningens syfte: Komma varandra närmre och att ha roligt.

Grundförutsättningar för övningen: 10 eller fler deltagare samt en person (ledare) som ropar ut nummer som inte är med och bildar molekyler.

Utförande: Alla som medverkar går omkring i rummet. När ledaren säger exempel ”3 och 3” ska de medverkande ställa sig och krama om någon så att de står 3 och 3. De som inte står 3 och 3 åker då ut. Upptäcker man att man står ensam kan man klänga sig på en annan grupp och då åker alla ut. Skulle utroparen säga ”4 och 5” ska man inte bilda grupper, men de som gör det åker ut.

Par-presentation 

Övningens syfte: Att lära känna och ta kontakt med någon man inte känner.

Grundförutsättningar för övningen: Det behövs papper och pennor. Hela gruppen för att sedan delas upp i par.

Utförande: Börja med att dela in gruppen i par med någon som de inte känner. Rita av den andra personen med fel hand och utan att titta på papperet under tiden man ritar, alltså man tittar bara tittar på den som man ritar av. När porträttet är klart, signerar konstnären (med rätt hand) sitt verk + skriver vem modellen är (X av Y). Konstnären lämnar över porträttet till modellen. Nästa steg är att hitta en ny modell/någon man inte känner. Rita av varandra på samma sätt, men nu ska konstnären behålla bilden ett tag. Konstnären intervjuar sin modell (4-5 frågor) för att få veta något om den som ritas av. Det sista steget är att hela gruppen samlas och sätter sig i en ring. Varje par redovisar, den som presenteras kan med fördel stå upp. Konstnären håller upp sitt porträtt och säger ungefär ”det här är..” samtidigt som porträttet jämförs med originalet av publiken. Har man utrymme kan allas porträtt nummer två hängas upp som en vernissage i lokalen.

Ni finner det hos KGMAB

Ni finner det hos KGMAB

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Det dagliga arbetet, Pedagogik, Quick fix - lektionsplaneringar. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam