Vi vet att skolan ska ge alla barn och elever den ledning och stimulans som de
behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling. Vidare finns det en uppsjö av saker att läsa när en elev behöver särskilt stöd. Vi har publikationer på skolverkets hemsida som tar upp väldigt många publikationer som går att läsa beroende på vilken infallsvinkel du har kring det nämnda.
Det handlar i korta drag om att eleven egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål. Reglerna innebär att skolan inte kan nöja sig med att en elev når den lägsta godtagbara kunskapsnivån utan eleven ska få ledning och stimulans för att nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling. Även elever som lätt når de lägsta kunskapskraven ska få ledning och stimulans för att kunna nå längre i sin kunskapsutveckling. (skolverkets hemsida)
Kopierade nedanstående från skolverkets hemsida. Inte så snyggt!
1. Arbete med åtgärdsprogram för elever i behov av särskilt stöd Skolverkets allmänna råd för att stödja personalen i skolan samt huvudmannen i arbetet med åtgärdsprogram för elever i behov av särskilt stöd.
|
|||||||||
2. Särskilt stöd i grundskolan. Reviderad 2011 En sammanställning av senare års forskning och utvärdering. Särskilt stöd i grundskolan har reviderats 2011. |
|||||||||
|
|||||||||
3. Risk för IG Rapporten ger en bild av gymnasieskolors arbete med hjälp och stöd till elever som riskerar att inte nå målen för utbildningen. |
|||||||||
|
|||||||||
4. Skolan och Aspergers syndrom. Erfarenheter från skolpersonal och forskare. Hur möter skolorna barn som har Aspergers syndrom eller liknande svårigheter? Rapporten bygger på enkät- och fallstudier av skolors erfarenheter. |
|||||||||
|
|||||||||
5. Uppdrag om Kunskapsbedömning i särskola och särvux Redovisning av uppdraget Kunskapsbedömning i särskola och särvux givet i särskild ordning för budgetåret 2008/2009. |
|||||||||
|
|||||||||
6. Tillgänglighet till skolors lokaler Syftet med rapporten är att inventera den fysiska tillgängligheten till grund- och gymnasieskolans lokaler, belysa vilka brister som finns samt analysera orsaker till skillnader mellan olika kategorier av skolor. |
|||||||||
|
|||||||||
7. Allmänna råd för arbetet med åtgärdsprogram OBS! Utgått Ny version av allmänna råden för arbetet med åtgärdsprogram hittar du här |
|||||||||
|
|||||||||
8. Funktionshinders(o)synlighet i skolans läromedel Hur framställs funktionshinder i svenska läroböcker? Den frågan granskades i en underlagsrapport till Skolverkets rapport “I enlighet med skolans värdegrund?” Denna studie om funktionshinder i läromedel presenteras här tillsammans med en fördjupad diskussion. |
|||||||||
|
|||||||||
9. På andras villkor – skolans möte med elever med funktionshinder Denna utvärdering av hur tillgänglig utbildningen är för elever med funktionshinderhar särskilt tagit fasta på elevernas egna beskrivningar av sin skolkarriär. |
|||||||||
|
|||||||||
10. Inkludering av elever (Fif nr 28) Begreppet inkludering har under senare år kommit att bli allt oftare använt i samtal om specialpedagogik. Var kommer det ifrån och vad betyder det? Betecknar det något nytt eller är det ett nytt ord för gamla idéer? Vad får det för konsekvenser att ordet har fått ett “plus-värde”? |
|||||||||
|
|||||||||
11. Elever som behöver stöd men får för lite Vilka elever får inte det stöd de har rätt till? Vad kan det bero på? Hur kan det förstås i ett större sammanhang? I den här rapporten har tio skolors arbete granskats av forskare vid Göteborgs universitet. De har även studerat hur skolpersonal, elever och föräldrar upplever arbetet med detta. |
|||||||||
|
|||||||||
12. Kartläggning av åtgärdsprogram och särskilt stöd i grundskolan Hur ser stödet ut för de elever som är i behov av att få det? Och får alla som behöver stöd verkligen det? Och hur arbetat skolor med den specialpedagogiska verksamheten? Det är några frågor som får svar i Skolverkets kartläggning av åtgärdsprogram och särskilt stöd i grundskolan. |
|||||||||
|
|||||||||
13. Att arbeta med särskilt stöd med hjälp av åtgärdsprogram En skrift som behandlar hur man kan arbeta med särskilt stöd,utifrån åtgärdsprogram. |
|||||||||
|
|||||||||
14. Tre magiska G:n Denna bok redogör för orsaker till att vissa elever med rörelsehinder samt elever med ADHD, DAMP och Aspergers syndrom inte når målen samt vad skolan gör för att hjälpa och stödja dessa elever. |
|||||||||
|
|||||||||
15. Minoritetselever och matematikutbildning Publikationen har utgått! Litteraturöversikten belyser de faktorer som har betydelse för hur minoritetselever kan tillgodogöra sig matematikundervisningen. |
|||||||||
|
|||||||||
16. Gymnasieutbildning för elever med dövblindhet Översyn av gymnasieutbildningen för ungdomar med dövblindhet. |
|||||||||
|
|||||||||
17. Riksgymnasier för elever med svåra rörelsehinder Resultaten från en utvärdering av verksamheten vid riksgymnasierna för elever med svåra rörelsehinder redovisas här utifrån organisations-, verksamhets- och elevperspektiv. |
|||||||||
|
|||||||||
18. Studieresultat och social bakgrund Den är översikten har som syfte att beskriva vad de senaste fem årens forskning om eventuella samband mellan social bakgrund och studieresultat kommit fram till. |
|||||||||
|
|||||||||
19. Utvecklingsarbete för elever med läs- och skrivsvårigheter. I denna skrift presenterar 32 nätverksskolor kortfattat sitt arbete. Syftet med skriften är främst att informera om dessa skolors verksamhet. |
|||||||||
|
|||||||||
20. Att undervisa vuxna invandrarelever i svenska Boken behandlar analfabetism och alfabetisering i ett internationellt perspektiv. Särskilt vuxna invandrares situation och behov tas upp här. |
|||||||||
|
|||||||||
# 1 till 20 av 41 < Föregående 20 | Nästa 20 > |