Learning lesson study – Idrottslärare

Vad är Lesson study och Learning study?

Båda modellerna karaktäriseras av att en grupp lärare tillsammans arbetar med planering – genomförande – utvärdering – revidering av undervisning i ett cykliskt förlopp. I de flesta fall begränsas undervisningen till att omfatta en lektion. Arbetet bygger på en grundläggande idé om att undervisningens karaktär har betydelse och syftar till att höja kvalitéten på denna, samt att utveckla lärarnas undervisningskompetens. Modellerna har många likheter, men som benämningarna antyder är arbetet i en Lesson study mer inriktad på lektionsdesign, samt utprövning av elevaktiviteter och uppgifter, medan elevernas lärande är det centrala i en Learning study. Båda modellerna används i Sverige i lokala skol- och kompetensutvecklingsprojekt. (från http://ls.idpp.gu.se/node/53)

 Struktur och genomförande av en Learning Lesson study 

Planera tillsammans utifrån den förändring ni vill se. Exempelvis:

”vi vill att våra elever ska utveckla sin förmåga att beskriva ….”

Skapa en reseachlektion tillsammans. Det är effekten av gruppens gemensamma lektionsplanering som studeras, analyseras och vidareutvecklas.

Håll tre researchlektioner, eventuellt med för- och eftertest i början och slutet av researchlektionen.

Vid för- och eftertest analyseras hur långt respektive grupp nått i sin kunskapsutveckling t ex

Grupp A –––––––›

Grupp B ––––––––––––›

Grupp C –––––––––––––––––––––––›

Mellan varje researchlektion sker reflektion och revidering utifrån observationsprotokollet .

Efter avslutad cykel på tre tillfällen inklusive reflektion och revidering dokumenteras den optimerade lektionen. Målet är att lärargruppen har identifierat elevernas kritiska faktorer och skapat nya sätt att undervisa.

Se mer på 

 

Att skapa ett observationsprotokoll vid kollegial observation och Learning Lesson study

Att kunna dokumentera alla iakttagelser på en A4:a sida underlättar arbetet både under själva observationen och även vid reflektion och revidering av lektionen.

Välj rubriker som kan användas vid alla observationstillfällen.

Så här kan ett observationsprotokoll utformas:

  1. Vilken förändring vill vi se?
  2. Målet!
  3. Faser i lektionen Lärarens återkoppling till elevaktiviteter
  4. Viktiga aspekter att minnas
  5. Utvärderingsmetod

 

 

Ni finner det hos KGMAB

Ni finner det hos KGMAB

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Allmänt, Auskultering, Okategoriserade, Pedagogik. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam