Idrott och hälsa 2/träningslära 1 alt 2 – GY11 – Quick fix

Kost och träningslära 2

 

Att skapa ett träningsprogram

 

Syfte:

–       Eleven får inblick i vad som krävs för att tillverka ett hållbart träningsprogram

–       Eleven kan beskriva vilka träningsformer som ger vilka effekter

–       Eleven kan redogöra för intensitet, frekvens och tidens inverkan på träningsresultatet och hälsan under en längre period än vanligt vid denna typ av uppgift.

 

Uppgiften:

Du skall under 60 dagars tid sätta upp ETT mål för dig eller någon i din bekantskapskrets. Målet får vara vad som helst som berör hälsan. MEN det är viktigt att du, innan du sätter upp målet för individen eller för dig själv, är att titta på utgångsläget. Det vill säga; mät BMI, gör ett konditionstest, utför ett styrketest eller ett smidighetstest. Du måste veta vad du befinner dig för att ta dig till målet. Ni skall utföra ett träningsschema som ni skall följa. Ni bör gå med en sida som heter www.funbeat.se där jag är medlem. Den sidan kan ni använda er av att ha som träningsdagbok och blogg som jag kan gå in och se hur det går för er och ert arbete. Om ni vill mäta upp en löp sträcka använd er av sidan www.iform.se (mät din löprunda).

Vi har även ett ämnesövergripande samarbete med Svenskan, där ni kommer att få 3 lektioner att få skriva på er slutanalys och få proffsig hjälp kring hur ni bygger upp era texter och vilka rubriker som skall innehålla vad.

 

Detta ska ingå:

 

  • Vem är programmet till för? Gör ett för dig själv, eller någon i din närhet som du coachar till att genomföra det
  • Vad är målet med programmet. Ex: viktminskning, muskeltillväxt, förbättrad kondition. Sätt ETT mål
  • Vad är utgångsläget. Mät BMI, konditionstest, styrketest, smidighetstest
  • Redogör för intensitet, frekvens och tid under en 30 dagars period.
  • Nu gör du ett upplägg i 60 dagar som en start upp. Vad är rimligt att nå för resultat på 60 dagar? Nådde du önskat resultat? Hur ser fortsättningen ut för att nå målet? Hur lång tid kommer det ta?
  • Vilka resultat nådde du? Vad skulle krävas för att nå det slutgiltiga målet?
  • Detta upplägg är bara för TRÄNING. Men fler faktorer är viktiga för hälsan. Redogör för några andra faktorer som inverkar på om personen når sitt mål eller inte. Beskriv vilka faktorer det är samt hur de samverkar med effekten du får av träningen. Ex, kost, sömn, vila/stress.

Uppgiften får vara på max 4A sidor, och skrivas i 1,5 radavstånd och New Times Roman som brödtext.

Formalia analys

 

Introduktion

Skriv en kort presentation om uppgiften. Dina eller din försökspersons grundförutsättningar

 

Syfte

Målet med träningsprogrammet xxxxx xxxxx xxxxx

 

Utförande

Förklara hur du förberedde dig. (Presentera din planering och motivera varför du lagt den som du gjort)

 

Resultat

Sammanställ och presentera resultaten. Använd dig gärna av tabeller/grafer/bilder etc. om du upplever att det skulle underlätta för läsaren.

Bifoga 60 dagars detaljschema som bilaga där det står vilken träning som har bedrivits, tid och intensitet.

OBS! Du får inte tolka resultatet här utan gör det under nästa rubrik.

 

Resultatanalys/slutsats/diskussion

Här ska ni nu tolka era resultat. Knyt ihop resultatet med litteratur som stödjer din tolkning.

 

Källförteckning

Skriv upp de källor ni använt. För de högre betygen C och A måste du hänvisa till relevant litteratur. Vilket vi pratat om flertalet gånger på lektionerna.

 

Bifogade dokument

 

EXEMPEL 2 — EXEMPEL 2 — EXEMPEL 2 — EXEMPEL 2 — EXEMPEL 2 — EXEMPEL 2

EXAMINATIONSUPPGIFTER

 

1. Inledning

 

Med Kost och träningslära 2 vill vi fördjupa våra kunskaper om hur den egna kroppen fungerar arbete och vila.  Du kommer i denna uppgift visa på dina kunskaper som du fått från Idrott och hälsa 1 för att åskådliggöra effekter (både fysiska och psykiska) av olika formare av träning. Dessutom ska du genom att enskilt eller i grupp visa på att du kan leda, planerar, genomföra och utvärdera en aktivitet som vi valt åt dig. Vidare i kunskapsmomentet ge er en större insikt om vilka effekter som tillkommer av olika former av träning och kost, hur hälsan och välbefinnande påverkas av fysisk aktivitet, ur ett fysiologiskt och psykologiskt perspektiv.

 

I detta kunskapsområde kommer vi att beröra det ovannämnda samt börja arbeta med ert eget ledarskap. I målen som finns för detta kunskapsområde är följande;

 

2. Examination

Denna uppgift skall ske praktiskt och teoretiskt. Den praktiska examinationen sker i grupp, men den teoretiska är enskild. Ni skall även lämna in en materiallista om vilket material ni behöver.

 

Det praktiska

Ni kommer att bli indelade i grupper på max 4-5 personer där ni kommer planera/lägga upp en aktivitet för oss i klassen. I den valda aktiviteten kommer ni att instruera resterande klasskamrater i. Detta är för att ni ska få visa på att ni kan leda och planera en fysisk aktivitet (se målen).

 

Det teoretiska

I den teoretiska biten skall ni utvärdera och reflektera över denna valda aktivitet. Fokus ska ligga kring vilka effekter er aktivitet har på människan fysiologiskt (alltså läran om levande organismer, organ och celler fungerar), psykologiskt (systematiskt sätt beskriva och förklara hur och varför människor känner, tänker och handlar). Har den fysiska aktiviteten påverkan på vårt välbefinnande? Hur kan vi få ut maximalt av vår träning, vilka faktorer spelar in? Vidare ska du även reflektera över de hur du kan påverka gruppen genom ditt eget ledarskap? Hur kopplar du in Träning för verkligheten i denna uppgift?

 

Du lämnar in en EGEN reflektion på max 1 st A4 sidor, Garamond 12p, 1,5 radavstånd. 

centralt innehåll kopplade till kunskapsområdet

  • Hälsobegreppets grunder. Hälsofrämjande arbetssätt samt hur arbetssätten kan dokumenteras.
  • Riskfaktorer i samband med fysiska aktiviteter, till exempel överträning och skador i samband med idrott och motionsaktiviteter.
  • Olika kroppsideals påverkan på människor, till exempel ätstörningar och dopning.

Du ska kunna använda dig av era kunskaper och erfarenheter från Idrott och hälsa 1 för att åskådliggöra effekter (både fysiska och psykiska) av olika formare av träning.

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Det dagliga arbetet, GY11, Okategoriserade, Pedagogik. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam