Forskning för klassrummet – pdf skolverket

Som bekant finns det mycket att läsa om inom vårt yrke, vilka sätt som bidrar till att våra elever når längre i sin kunskapsutveckling. Det finns otaligt många olika varianter att använda sig av. Jag läste inte för så länge sedan om en pedagog som hade ett grymt sätt att se vad eleverna befann sig inom ett visst kunskapsområde. Läs nedan:

Vid de tillfällen som vi har läxförhör brukar eleverna få börja som på ett vanligt läxförhör. Om de känner att de inte kan mer så brukar de få byta färg på pennan, ta upp sina anteckningar eller bok som de haft i läxa, och fortsätta. På det här sättet ser både jag och eleven vad de har lärt sig men även vad de inte lärt sig och behöver träna vidare på. Om vi sedan har ett prov i slutet av arbetsområdet så återkommer samma frågor som vi redan haft på läxförhören. Det eleven ska lära sig är definierat i början av arbetsområdet, och det är det jag ska lära dem, och därför är det även det jag ska förhålla mig till. Om det krävs att frågorna ska upprepas gång på gång, så är det det jag som lärare behöver göra.

Minns inte vad HEN heter, men tycker att det är ett grymt enkelt sätt att följa sina elevers lärande. Inom idrott och hälsa så finns det inte så mycket forskning kring hur vi skall följa våra elevers BFL i det praktiska direkt. All den forskning som finns, behöver vi ändra på och applicera till vårt praktiska ämne. Rubriken på detta inlägg lyder; Forskning för klassrummet– pdf skolverket

Boken i sig tar upp väldigt mycket bra. Jag skulle säga att den summerar mycket forskning väldigt konkret. Läs gärna denna för att hitta vägar till andra böcker som kan bidra till att du som pedagog ändrar ditt sätt att följa elevernas BFL.

Skolverket säger att: Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Men vad betyder det och hur kan man göra? I den här kunskapsöversikten har Skolverket samlat klassrumsnära rön som diskuterats flitigt på senare år. Tanken är att översikten ska inspirera lärare och rektorer i deras arbete, och vara ett underlag för diskussioner på skolor och hos huvudmän om hur man kan förankra skolverksamheternas vardag i vetenskap och beprövad erfarenhet.

 

20140122-195226.jpg bild 1

 

 

 

 

 

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Allmänt, Det dagliga arbetet, GY11, Pedagogik. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam