Vilka förmågor skall våra elever ha efter Idh kursen?

Det diskuteras i många olika forum och konstellationer om vilka förmågor skall våra elever ha? Vilka förmågor vill vi att eleverna skall ha från vårt program, vår kurs, min kurs? Skulle jag ställa frågan till 100 idrottslärare; vilken/vilka förmågor vill du att din elev skall ha med sig när hen avslutat din kurs?

Min övertygelse är att det kommer vara liknande svar som genomsyras. (för skoj skull skall jag göra ett anonymt sådan fråga för att se). Men grunden för vår kurs, om jag inte missminner mig, är att eleven skall erhålla redskap som innebär att denne kan bedriva sin hållbara utveckling livet ut. Ligger något vagt minne om att det är något åt det hållet.

Oavsett vad skolverket säger att kursens syfte är och att vi som idrottslärare skall arbeta emot det, så har vi vår habitus samt erfarenhet vi arbetar utifrån. Någon arbetar mer med dans, en annan mer med styrka, den tredje mer med orientering, vi tolkar och tycker att vissa saker behöver ta mer plats än annat i vår kursplan. Vi tycker att olika saker är viktiga när vi tolkar kursplanen. Det som är ett rungande gemensamt är träningsdagbok/hälsodagbok eller något liknande. Vi tycker alla, om inte alla, väldigt många procent, att en elev skall kunna sätta upp ett mål, planera mot det målet, genomföra sin planering för att sedan utvärdera hur det har gått – kopplat till upplevd känsla alternativt diverse tester som ett mätvärde. Lite raljering! 🙂

För skoj skull, tog jag hela idrott och hälsa 1 texten och klistrade in det i wordcloud. Då menar jag ämnets syfte, mål, centrala innehåll och alla kunskapskraven. Se bild nedan!

wordcloud idh1

Jag förstår att det inte går efter ett wordCloud ta fram den förmågan vi vill att eleverna skall kunna. Det är mycket mer komplex än så, vi behöver fundera innan vi kan säga, dessa förmågor skall mina elever ha efter avslutad kurs.  Men det är intressant att titta på vilka begrepp som framkommer som oftast i Idrott och hälsa 1. Min tolkning går direkt till att vi behöver bedriva mycket aktiviteter och eleverna behöver förstå säkerheten kring dessa. Men att hälsan, friluftsliv och förmågan att förstå betydelsen av rörelseaktiviteternas påverkan på hälsan. En snabb analys nu sent på kvällen. 🙂 Lite kul att titta på det på detta sättet.

Ni finner det hos KGMAB

Ni finner det hos KGMAB

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Allmänt, Det dagliga arbetet, GY11. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam