Stafetter – Quick fix

Lite osäker på vilka jag lagt upp här tidigare. Har tittat igenom, men inte lyckats hitta dem. Annars är repetion kunskapens moder. 🙂

Alla olika. Fyra lag eller fler uppställda som en vanlig stafett. Alla ska springa olika, ingen får springa likadant som någon annan i laget. Lagen får en minut att internt göra upp hur de skall springa. Snabbaste eller roligast vinner. Nästa gång får de inte springa som de gjorde första gången.

Byta ärtpåse. Olika hinder, ex. plintar, bänkar m.m. placeras framför varje lag. Längst bort på banan läggs en rockring och i den en ärtpåse. Förste man i varje led har en ärtpåse i handen och skall på signal ta sig över alla hinder, byta ärtpåse (den som ligger i ringen) och sedan ta sig tillbaks över alla hinder. Växling sker genom att överlämna ärtpåsen till person nr. två som sedan upprepar processen o.s.v.

Hålla takten. Fyra lag med varsin stafettpinne. De måste springa utanför fyrkanten i takt till musiken, lag A och lag D jagar varandra, lag B och C varandra. Förste person springer ett varv, växlar till nummer två och ställer sig sist i kön o.s.v. Variera genom att springa framåt, bakåt eller åt sidan. Det lag som först hinner ifatt det lag de jagar vinner.

Ljusstafett. En stafett som inte gynnar de som springer snabbast. Ett tänt ljus ska föras en viss sträcka eller längs en bana och tillbaka (olika transportsätt kan användas..). Är man för snabb slocknar ljuset. Det är bra att ha manchetter på ljusen så att ingen bränner sig på rinnande stearin.

Nummerkapplöpning. Eleverna står i ring med en meters lucka och de får en siffra mellan ett och fyra. När ledaren ropar en siffra skall alla som har den siffran springa ett varv medsols och sedan sätta sig ned på sin plats igen, den som hinner först vinner. Om de vill springa förbi någon sker detta på utsidan av den andre, utan att trängas.

Nummerkappl. från bänk. Som nummerkapplöpning men eleverna sitter grensle på bänkar. Varje bänkgrupp indelas ett, två o.s.v. den som hinner först ger bänken en poäng.

Närmast vinner. Två till tre lag, alla i lagen springer i turordning en viss sträcka och tiden tas för varje lag. Sedan springer de samma sträcka igen, det lag som tidsmässigt springer närmast den egna första tiden vinner.

Plinten. Åtta elever per lag och alla lag har varsin plint (med lika många delar). Vid lekens start sitter alla på sin plint och på signal skall de två och två snabbt men försiktigt flytta plinten del för del till en anvisad plats, inget par får bära mer än en del åt gången. Sedan gäller det att snabbt sätta samman plinten igen del för del, hoppa upp och sätta sig på plinten igen och ropa “klart”. Först klara vinner. Alternativa sätt att vinna kan vara; tystast, bästa bärtekniken (ergonomi) eller försiktigast.

Ni finner det hos KGMAB

Ni finner det hos KGMAB

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Det dagliga arbetet, Quick fix - lektionsplaneringar. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam