kortfilmer för friluftsliv med lite text

Filmer och text taget från www.dinsakerhet.se

v

Skydda kroppen mot kyla

Den här checklistan beskriver vad du kan göra för att stoppa nerkylning av din kropp samt att hålla kroppen torr när det är kallt ute. Råden kommer från förste sergeant Mikael Jellinek vid Livgardet, Försvarsmakten.

  • check

    Flerskiktsprincipen

    Närmast kroppen ska du ha ett skikt som transporterar bort fukten och håller dig torr närmast kroppen. Efter det kommer isoleringsskiktet som ska vara luftigt för att kunna isolera. Ylle är bra eftersom det värmer bra trots att det blir fuktigt. Ju kallare, eller ju mer det blåser, desto tjockare ska skiktet vara. Ytterst har du skiktet som ska hålla vind, snö och vatten ute för att hålla det isolerande lagret torrt.

    longGradientDivider

  • check

    Håll kroppen varm

    Hela kroppen måste hållas varm. Viktigt är också att anpassa klädseln efter vad man ska göra. Rör du på dig ska du ha mindre kläder eftersom kroppen genererar mer värme. Akta dig för att bli svettig eller blöt. Vatten har 25 gånger sämre isoleringsförmåga än torr luft. Material som ylle, fleece eller flanell värmer bra. Inte bomull – det suger åt sig fukt, blir sedan kallt och kyler istället för att värma.

    longGradientDivider

  • check

    I magen

    Om du är mätt fryser du mindre. Varm och sockerhaltig dryck är bra att dricka för att få upp värmen i kroppen, till exempel varm choklad. Det du absolut ska undvika är alkohol, eftersom det sätter kroppens köldskydd ur spel. Man känner sig kanske varmare, men det leder till att blodkärlen vidgas och kroppen kyls ned snabbare.

    longGradientDivider

  • check

    Håll huvudet varmt

    Det viktigaste plagget är mössan då mycket blod cirkulerar genom hjärnan och du kan förlora mycket värme genom huvudet. Om du rör dig mycket kan du ha en tunnare mössa, medan en tjockare behövs om du står stilla.

    longGradientDivider

  • check

    Hudens fettlager

    Undvik att tvätta dig i ansiktet precis innan du ska bege dig ut eftersom hudens skyddande fettlager försvinner och du löper då en större risk för köldskador. Du kan också strunta i att raka dig eftersom skägg eller skäggstubb isolerar.

    longGradientDivider

  • check

    Varma händer

    Om du inte vill frysa om händerna så är det viktigt att klä även dessa varmt. Blodtillförseln till händer och fötter är det första som stängs av när man börjar frysa och det är ett tecken på att man har för lite kläder på sig på hela kroppen. Också för händerna gäller skalprincipen. Varmast håller du händerna med en varm innervante, gärna i ull samt en vatten- och vindtålig yttervante. Tumvantar är bättre att hålla värmen än fingervantar.

    longGradientDivider

  • check

    Torra och varma fötter

    Även fötterna är viktiga att hålla varma och torra. Ha ordentliga skor med strumpor och sockor, gärna av ull.

 

v

Säkerhet på isen ökar med kunskap

De flesta drunkningsolyckor på isen inträffar i samband med fiske eller när man kör ett fordon på isen. Värst olycksdrabbade är män och äldre och inte sällan ligger alkohol bakom.

Ett ökat antal olyckor med snöskoter har rapporterats under senare år. Skotern åstadkommer med sin tyngd en vågbildning i isen som kan bryta sönder isen framför fordonet.

Hög fart ingen garanti

Många skoterförare tror också felaktigt att man med hög fart kan passera över öppet vatten eller ett parti med svag is. Ett antal olyckor inträffar också under skid- eller skridskoturer på is.

Mellan åren 1999 och 2012 omkom över 200 människor i samband med isolyckor, vilket motsvarar ett årssnitt på 14 omkomna. Statistiken visar också att män och äldre är överrepresenterade och att demens, men framför allt alkohol, har varit en bidragande orsak.

Sjöisen förrädisk

De flesta drunkningsolyckor på is inträffar på sjöar och dammar. Därefter är olyckor vanligast på åar och älvar och sedan på havsisar. Många av de mer eller mindre allvarliga incidenter som inträffar varje vinter skulle kunna undvikas med hjälp av lite grundläggande kunskap.

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Det dagliga arbetet, Friluftsliv, GY11, Okategoriserade, Pedagogik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam