Min kollega Helena N skapade inom kunskapsområdeT görelse till musik ett bra upplägg med klasser av mestadels killar i detta fallet. Hoppas att ni har nytta Av den.
Dans & rörelse till musik – IOH1
Centralt innehåll IOH1
C2. Motions-, idrotts- och friluftsaktiviteter som utvecklar en allsidig kroppslig förmåga.
C3. Träningsmetoder och deras effekter, till exempel konditions- och koordinationsträning.
C4. Rörelse till musik samt dans.
Tidigare aktiviteter under kursen med rörelse till musik;
Dans och rörelse till musik VT14
Lektion 1
Syfte: Avdramatisera dans, skapa ett tillåtande och lekfullt klimat med växande utmaningar.
Polka (musik: Svensk –Norsk polka)
Visa steg alla kör ihop 2 och 2 4 och 4 på led
Fågeldansen i ring i grupp om 8 (musik: Bird danceoch Chicken dance, DJ donna summer, upspeedad)
Spegla musiken i rörelser (blandad lugnare musik)
Avslutningsvis hela klassen i en ring, alla ska gå in i mitten, själv eller tillsammans med någon. De andra härmar.
Lektion 2
Syfte: Lära sig räkna takter, lära sig att härma en färdig koreografi, I grupp vara kreativ och hitta på egna steg, stå framför klassen i grupp.
Lär ut linedance. Växla så alla står längst fram. (Musik: 1. 9 to 5 (långsam), 2. Cotton eye joe (snabb), 3. Vart jag mig i världen vänder – svenska Björnstammen (snabb med annan rytm))
Dela in klassen i grupper, varje grupp hittar på en 8:a som de visar och lär resten av klassen och bygger på ursprungskoreografin.
Hela klassen dansar hela koreografin tillsammans.
Lektion 3
Syfte: tydliggöra kunskapskrav och mål, motivera varför man dansar och varför vi gör det i skolan, att grupperna ska komma igång med grupparbetet.
Genomgång av ppt –Dans. Kunskapkrav samt bakgrundtil varför dans finns och varför vi dansar i världen och i skolan. Genomgång av gruppuppgift – skapa en egen dans.
Gruppindelning, val av låt och påbörja att skapa dansen.
Lektion 4-5
Startar med gemensam uppvärmning tex: Danskull, tre ringar, alla gör rörelse till musik – de andra härmar, Buggintro etc.
Grupperna övar och kommer på steg till sin dans
I slutet på lektion 5; kamratbedömning: två grupper går ihop och visar din dans för den andra gruppen som ger feedback utifrån de specificerade kunskapskraven och vice versa – genrep!
Lektion 6
Uppvisning!!!