Rörelse till musik – Quick fix

Min kollega Helena N skapade inom kunskapsområdeT görelse till musik ett bra upplägg med klasser av mestadels killar i detta fallet. Hoppas att ni har nytta Av den.

Dans & rörelse till musik – IOH1

Centralt innehåll IOH1

C2. Motions-, idrotts- och friluftsaktiviteter som utvecklar en allsidig kroppslig förmåga.

C3. Träningsmetoder och deras effekter, till exempel konditions- och koordinationsträning.

C4. Rörelse till musik samt dans.

Tidigare aktiviteter under kursen med rörelse till musik;

Bodypump
Spinning
Boxercise
Yoga
Avslappning
Cirkelträning
Indoor walking

Dans och rörelse till musik VT14

Lektion 1
Syfte: Avdramatisera dans, skapa ett tillåtande och lekfullt klimat med växande utmaningar.

1.

Polka (musik: Svensk –Norsk polka)
Visa steg alla kör ihop 
2 och 2 4 och 4 på led

Två led står mittemot varandra 8 bildar ring
2.

Fågeldansen i ring i grupp om 8 (musik: Bird danceoch Chicken dance, DJ donna summer, upspeedad)

3.

Spegla musiken i rörelser (blandad lugnare musik)

2och2 spegla varandra till olika rytmer, när musiken stannar byter man ”ledare”.
 Gå sedan ihop till 4, en i taget leder, de andra speglar. (lugna rytmer) 4+4 går ihop i grupp, nu ska en och en gå in i mitten och hitta på rörelse, de andra härmar.(uptempo)
Samma sak 8+ 8 16+16…
 

Avslutningsvis hela klassen i en ring, alla ska gå in i mitten, själv eller tillsammans med någon. De andra härmar.

Lektion 2

Syfte: Lära sig räkna takter, lära sig att härma en färdig koreografi, I grupp vara kreativ och hitta på egna steg, stå framför klassen i grupp.

1.

Lär ut linedance. Växla så alla står längst fram. (Musik: 1. 9 to 5 (långsam), 2. Cotton eye joe (snabb), 3. Vart jag mig i världen vänder – svenska Björnstammen (snabb med annan rytm))

2.

Dela in klassen i grupper, varje grupp hittar på en 8:a som de visar och lär resten av klassen och bygger på ursprungskoreografin.

3.

Hela klassen dansar hela koreografin tillsammans.

Lektion 3

Syfte: tydliggöra kunskapskrav och mål, motivera varför man dansar och varför vi gör det i skolan, att grupperna ska komma igång med grupparbetet.

1.

Genomgång av ppt –Dans. Kunskapkrav samt bakgrundtil varför dans finns och varför vi dansar i världen och i skolan. Genomgång av gruppuppgift – skapa en egen dans.

2.

Gruppindelning, val av låt och påbörja att skapa dansen.

Lektion 4-5

1.

Startar med gemensam uppvärmning tex: Danskull, tre ringar, alla gör rörelse till musik – de andra härmar, Buggintro etc.

2.

Grupperna övar och kommer på steg till sin dans

3.

I slutet på lektion 5; kamratbedömning:  två grupper går ihop och visar din dans för den andra gruppen som ger feedback utifrån de specificerade kunskapskraven och vice versa – genrep!

Lektion 6

Uppvisning!!!

 

 

 

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Allmänt, Det dagliga arbetet, Quick fix - lektionsplaneringar. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam