Bli din egna PT – upplägg/reflektion

Efter nio års erfarenhet av att arbetat som idrottslärare stöter jag på i mitt huvud, hur skall jag bedöma det kunskapsområde vi befinner oss i nu?  Varför har eleverna inte förstått? Varför lär jag dem inte att förstå i större utsträckning? Hur kommunicerar jag informationen? På vilket/a sätt skall jag ta reda på vad eleven har förstått/kan för att sedan ta mig vidare inom det området jag valt att arbeta med.?

Dessa frågor gör mig ibland vansinnig! Men för att kunna bli bättre och utveckla så behöver vi reflektera med ovanstående frågor och finna lösningar. Vi har under 8 veckor arbetat med den egna hälsan med eleverna på min skola. Där vi kallar kunskapsområdet ”Bli din egna PT!” Upplägget har varit att försöka ge eleverna rätt förutsättningar inför detta kunskapsområde. Vill lyfta att jag bedriver all min undervisning på ett fullt utrustat gym, där vi har tillgång till allt som ett stort gym har (Nordic Wellness). Det är ett privilegier kan jag säga. (dock uteblir alla andra typer av idrotter, vilket jag kan ibland känna en saknad för)

Med att försöka ge rätt ”förutsättningar” så väljer vi att arbeta under en period träning på olika sätt. Med rätt förutsättningar menar jag:

  • De tränas förmågan i att planera upp kortare träningcykler!
  • De får utvärdera dessa korta träningscykler – utföra dessa igen! (planera-utföra-utvärdera-utföra igen-lämna in en kortare reflektion)
  • De får träna kondition och styrka på flera olika sätt för att få KÄNNA på hur det känns med de olika metoderna!
  • De får arbeta tillsammans på lektionstid med maskiner, fria vikter och med varandra. (kamratbedömning i teknik och utförandet)

Efter att vi har gjort allt ovanstående praktiskt som teoretiskt om hur muskler fungerar och reagerar i olika träningsformer får de även skatta i en labb om hur mycket energi de gör av med på ett dygn, de får även utföra fystester i början och i slutet av denna 8 långa veckors perioden BLI DIN EGNA PT!

Något jag tryckt på är :När DU planerar ditt träningsschema har vi pratat om att ha en målsättning med ditt träningsmål/hälsomål. Med den frågan, behöver du är en titta på hur mycket TID har du till förfogande för att uppnå ditt mål? Det är mindre roligt med motgångar och uteblivna resultat för motivationen. Kommer du att använda tid utanför lektionerna eller är din planering avsedd för idrott och hälsa lektionerna? Vi har även på lektionerna provat på att träna styrketräning på olika sätt. Några exempel som vi provat på är maximalstyrka, drop set, pyramid, super set, negativa reps och kroppen som belastning. Hitta rätt träningsmetod som passar dig. Det är även av vikt att Ni inte har exakt samma träningsschema under för lång tid. Att förnya sig gör träningen roligare samt att kroppen/musklerna inte vet vad som komma skall.

Några dokument som eleverna har arbetat med på lektionerna. Dessa har jag och min kollega Helena tagit fram tillsammans under många år som kollegor.

 

Download (PDF, 94KB)

Download (PDF, 221KB)

Download (PDF, 69KB)

 

De fystester vi utfört hittar ni här vi har även coopertestet som konditionstest.

Vid återkopplingar med eleverna under dessa 8 veckor har jag hunnit prata max 3 ggr med eleverna, några som har haft hög frånvaro färre gånger. Om funderingarna går kring varför det blivit max 3ggr/elev så har jag kort och gott inte hunnit fler gånger. Har 32 elever i varje klass. Detta ger en väldigt bra överblick över vad de kan. Framförallt blir den formativa diskussionen och återkopplingen direkt. Det formulär som är framtaget i de diskussionerna ser ut så här:

Download (PDF, 60KB)

Feedback mallen som ni ser ovan har varit ett stöd i mitt samtal med eleven. Där jag gör anteckningar när jag pratar med eleven. Det ger sig ganska snabbt vad eleven har för kunskap när du sitter ner i 3-5 min med eleven. Där de inte kan komma “undan” dina frågor. Det är helt ok för eleven att inte ha så bra koll i början av perioden, för tanken med samtalen är att ge eleven feedforward och uppgifter att kolla upp inför nästa samtal. Så att HEN kan svara lite bättre på frågorna nästa gång och göra de ändringar i schemat som vi pratar om. Vidare vill jag att eleven har med sig sitt träningschema för att vi tillsammans skall kunna titta på det.

Om undran går varför vi har valt att ha en sådan lång period, så är det på min önskan. Jag har tidigare år haft 2 och 3 veckor för planering och utförandet av träningschema. Men enligt min mening är det alldeles för kort tid. Du hinner inte se alla elever tillräckligt, sen handlar hälsa om ett livslångt lärande och inget som utförs på kort tid, utan hela livet! Så 8 veckor är kort tid det också.

Vidare så är vi idrottlärare mäster på be eleverna sätta upp ett hälsomål som skall uppnås på 2-4 veckor för att sedan stressa vidare i vår planering. Vi vet alla teoretiskt och praktiskt att det tar många gånger minst 4 veckor för att uppnå någon nämnvärd skillnad i kondition, styrka, rehab etc. Varför skall vi stressa våra elever att “tvingas” känna något efter 2 veckor med hälsoarbetet.

Snart sommarlov!

kgmab

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Det dagliga arbetet, Okategoriserade, Pedagogik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam