Restuppgift friluftsliv – quick fix

Nu i dagarna var jag tvungen att skapa en restuppgift. Det är inget som jag är så “found of” om man säger så. Men hittade ingen annan lösning just nu i dessa stressiga lärare/elev tider. Nu känns det som att köra downHill utan broms, det rasslar bara på! Skapade denna i all hast, kanske kan det vara till nytta för någon annan som har det stressigare än jag.

Restuppgift – Reflektionsuppgift friluftsliv 2014

Kunskapskrav kopplade till området

 

Examination efter Isvak Eleven kan översiktligt diskutera friluftsliv som kulturellt fenomen Eleven kan utförligt diskutera friluftsliv som kulturellt fenomen Eleven kan utförligt och nyanserat diskutera friluftsliv som kulturellt fenomen
Eleven diskuterar översiktligt friluftslivets betydelse hälsan. Eleven diskuterar utförligt friluftslivets betydelse hälsan. Eleven diskuterar utförligt och nyanserat friluftslivets betydelse hälsan.

C2 Motions-, idrotts- och friluftsaktiviteter som utvecklar en allsidig kroppslig förmåga.

C5 Utemiljöer och naturen som arena för rörelseaktiviteter och rekreation.

C6 Metoder och redskap för friluftsliv.

Läs detta innan du börjar;

  • När du svarar på frågorna skall dina tankar och reflektioner vara kopplade till relevant fakta.  Hänvisa till dina källor i texten och i en källförteckning i slutet på dokumentet.
  • Det är väldigt viktigt att det framgår vad som är fakta och vad som är dina tankar/reflektioner.
  • Fakta och litteratur hittar du på nätet och schoolsoft där jag och Ida laddat upp olika pdf´er.

Du har 4 dagar på dig att svara på nedanstående frågor;

 

Ingress: Det finns gott om forskning som visar på sambandet mellan natur och hälsa. Man blir både friskare och lugnare av att vara ute i naturen. Forskning visar till exempel att en vistelse i skogen sänker halten av mätbara stresshormoner i saliven och dessutom kan stärka immunförsvaret.

Fråga 1:

Beskriv så uttömande som möjligt vad spontan och riktad uppmärksamhet är!

          

Fråga 2:

Du skall beskriva en situation som du upplevt genom vistelse i naturen. (Du behöver inte befunnit dig i urskog). Denna upplevelse kan ex vara, sitta på sten inne i skogen i närheten där du bor. Alternativt ligger på en klippa vid en sjö. Plockar svamp. Beskriv det som hände/händer med dig fysiologiskt och psykologiska med den vistelsen.

Fråga 3: På vilket sätt påverkar friluftsliv inlärningsförmågan? (gör den det?)

Spara det färdiga dokumentet och döp det enligt följande modell förnman_efternamn_klass_IOH1 maila

 

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Det dagliga arbetet, Friluftsliv, GY11, Quick fix - lektionsplaneringar. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam