Vattenlivräddning från badvärd i vårt avlånga land

Många av oss på gymnasiet arbetar med vattenlivräddning och dess omfång, men är inget krav, för det skall eleverna kunna när de lämnar grundskolan. Jag fick en långt mail från en badvärd där han ville bistå med hur vi borde arbeta med vattenlivräddning. Tyckte det var schyst av denne att förtydliga vad som verkligen är viktigt.

Lgr11-centralt innehåll åk 9:

  • Första hjälpen och hjärt- och lungräddning.
  • Badvett och säkerhet vid vatten vintertid. Hantering av nödsituationer i och vid vatten med alternativa hjälpredskap, enligt principen för förlängda armen.
  • Olika simsätt i mag- och ryggläge.

Vattenlivräddning GY11 – Lgr11

Hej jag jobbar som badvärd och är utbildad pool livräddare. Sitter och funderar över hur min yrkesgrupps spetskompetens på området skulle kunna komma till nytta här då vi ändå finns på alla simhallar runt om i landet. Några saker som jag lagt märke till är.
1. Kunskap om sin egen simförmåga, ska du livrädda vid ytan Alltid alltid ha den förlängda armen, alltså inte nödvändigtvis en livboj, kan vara en jacka, pinne, vad som. om du kan kasta ut en livboj så gör det först och se om den nödstälde kan simma in, kolla med badhuset om de har en hansarlina. Om de har ett långt snöre med sig till sjön, knyt fast en pinne och kasta ut.  Har fått ta hand om 1+1+1 personer. Ofta föräldrar som ska rädda sitt barn men när det är panik så trycker de ner, och är man vid en sjö så ser du bara huvudet, du ser inte hur stor människan är under ytan. osv osv.
2. Varför ska jag rädda personen, jo för att det är ett livsfarligt läge (LABC) för den som är nödsatt. Den har vatten i lungorna. Vad är då viktigast – jo att se till att personen kommer ur vattnet och får ur sig vattnet ur lungorna. Det gör man med 5 inblåsningar så snart man kan, har man en livboj kan man göra det direkt i vattnet. När man kommer upp på land 5 inblås direkt. Sekunderna räknas, i en pool är du död efter 3 minuter. I en frusen sjö…. Är det däremot en person på som har strålande värk upp i käken eller ut i armarna och kollapsar så är det viktigaste att se till fria luftvägar sen komprimera, och är det en alkis som man inte vill göra inblås på så komprimera.
30-2-30-2 osv
3. Ingen av eleverna som jag sett i min simhall har någonsin tagit upp en telefon och låssas ringa 112. Ring 112. Be en kompis ringa 112 hoppa sen i vattnet. Om du har ett hjärtstopp så kommer inte människan att komma tillbaka till liv om det inte är ett litet bran med hjälp av bara utmärkt HLR. du behöver en hjärtstarter. Den finns i badvaktshytten och i varje ambulans, brandbil och på köpcentrum, större arbetsplatser, ni kanske har en på skolan? Visa en sådan.
Bästa sättet att rädda någon på är att undvika olyckan.
Bada nykter
Dyk aldrig på okännt vatten
Bada tillsammans
Ha på dig flytväst i båt, Alltid
Och som sagt fråga personalen på simhallen om hjälp. Vi på vår håller lektioner tillsammans med idrottslärare, eller själva (då är vi 2) .Är det då några som behöver hjälp med bentagen för att överhuvud kunna bogsera eller någon som inte tittar under vattnet så kan vi snabbt hjälpa där. Eller öva på en bra fällknivsvändning för att ta sig ner till botten, ju mer ben du får över ytan ju bättre tryck neråt får du. ( gör du den perfekt så glider du ner på ca 5 meters djup utan ett simtag). ( en del har väldigt bra flyt så man ska inte ta världens bamse inandning före man dyker, blir bara jobbigare och syresätter inte någon större skillnad). Bra att vara två när man ska lära ut simning, för det behövs både individuell hjälp och överblick över hela gruppen.
Lycka till!
PS2. Fria luftvägar när man bogsera, var hård mot händer på halsen…. låt eleverna bogsera varandra, då självmarkerar det.

Du finner det hos KGMAB

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Det dagliga arbetet, Pedagogik, Quick fix - lektionsplaneringar. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam