Skapa planering med ny klass

Vilka metoder använder du när en nu grundskoleklass kommer till gymnasiet? Har du någon koll på grundskolans kunskapskrav och centrala innehåll?! Var skall du ta vid?

Givetvis är det en komplex situation då det är elever från flera olika skolor som börjar gymnasiet. I storstäderna ibland från 20 olika skolor.

Den största kontrasten enligt mig är, den teoretiska kunskapen som är väldigt mycket mer påtagligare på gymnasiet. Där vacklar de bästa praktiska eleverna. Vilket är synd!

Vet att dilemmat är den praktiska delen kontra teoretiska. Hur arbetar du med den delen?! Integreras den i varje undervisningslektion? I min tanke och även i min praktik har jag nu försökt att se var gruppen befinner sig innan ett kunskapsområde! Men även direkt efter en lektion be dom reflektera över vad de arbetat med.

Ett exempel:

Lektion innan kost!

Vad är kolhydrater?
Vad har protein för funktion?
Vad har fett för funktion ?

Vad rekommenderar du för en person som gymmar mkt?

Vad rekommenderar du för maratonlöpare?

Hur bör du äta om du rör på dig 2ggr i veckan?

Genom att göra ett frågeformulär i ex Google docs får su snabbt fram statistik/svar på var klassen befinner sig. Därifrån kan du nu lägga upp din planering. Beroende på vad du får för svar ovan kan du se vad massan i klasen befinner sig kunskapsmässigt.

Grovplaneringen kan du göra innan. Men själva innehållet skall anpassas efter klassens kunskap just nu.

Det är också givetvis väldigt viktigt att eleverna får fler olika möjligheter att visa på samma kunskap.

20140704-131818-47898665.jpg

 

Det bästa är att eleverna får vara med och planera din termin men dem! Att ni tillsammans försöker att komma fram till vad ni skall göra under kursen och varför, som ni kan läsa av Granberg och Ohlsson ovan.

Sen bör vi även prova nya vägar att gå, att prova nytt är bra för dig som lärare. Vidare att kunna anpassa din undervisning efter de 31 individer som du har i klassen.

 

Skall alla behöva göra exakt samma sak?

 

 

 

Snart är terminen igång! Lycka till!

Du finnwe

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Allmänt, Det dagliga arbetet, GY11, Okategoriserade, Pedagogik. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam