Kommande Bedömningsstöd idrott och hälsa Lgr11-GY11

Förra veckan hade jag förmånen med många andra att få träffa kollegor runt om i landet på en konferens där det fanns en del tunga namn inom idrott och hälsa. Det var uppbyggt med två spår ena dagen, och ett spår andra dagen. Det innebar, att dag ett, så delade grundskolan och gymnasieskolan på sig och hade mer inriktade föreläsningar på eftermiddagen. Förmiddagen ägnades åt att få lyssna på Eric Backman som har forskat om friluftsliv i över ett decennier. Det är med Eric och kollegor till honom, som skrivit ned bedömningsstöd för friluftsliv för de nämnda skolformerna. Vi alla idrottslärare brottas dagligen men dilemmat friluftsliv. Många lutar sig åt endast orientering och några friluftsdagar per läsår för att kunna få med friluftsliv i sin undervisning.

Är medveten om att jag har svarta hatten i detta fallet, men vill skriva ner det som inte bara jag kände, utan en stor majoritet under denna dag. Jag är inte ensam, men jag tänker här vara en röst för de som kände som jag.

Själv har jag brottats med friluftsliv också, försökt hitta på diverse saker som går att utföra på en lektionstid mellan 50-90 min och som skall kännas meningsfull för eleverna. Jag kan i ärlighetens namn säga att jag brottas fortfarande med att kunna erbjuda en kvalitativ undervisning vad gäller friluftsliv. Min skola befinner sig mitt inne i centrala Stockholm. Närmsta skog är 2km bort. Vid tidigare inlägg har jag varit irriterad över hur GIH undervisade oss i friluftsliv, det exklusiva friluftslivet som instutionens lektorer benämner det som. Alla de kollegor jag mött genom diverse föreläsningar har samma problem, spelar ingen roll om de har amazonas runt hörnet. De känner att de inte har den tid som krävs, de har inte det material som krävs och det finns inget riktigt stöd med den nya reformen som kan hjälpa till och styrka upp tankar och idéer. Vi har blivit för dåligt utbildade i hur friluftsliv bedrivs med ENKLA, ENKLA knep.

Jag vill poängtera att vi behöver forskare som böjer, vrider och bänder på varenda ord för att försöka sig förstå vad olika saker betyder, analysera och dokumentera. Vi behöver forskare som kommer fram till slutsatser. Men just i detta fall, var det oerhört mediokert material som visades. Vidare har upplägget från skolverket vart, vi låter personer Y skriva den nya kursen och sen betalar vi massa pengar till GIH forskare, så skall de komma med relevant bedömningsstöd. En forskare som inte stått med en klass på 32 elever 2km från skogen, men en budget på 11 000 per termin, en presenning, tre stormkök och lite rep. Nästa lektion börjar 10 min efter min. En som inte stått på golvet på över 10 år. Bilderna nedan visar på ett exempel som visades.

 

picture20140915074503

 

 

 

 

 

 

 

 

Förslaget till ovanstående uppgift är enligt mig inga konstigheter, förutom att alla de ovanstående förslagen inte riktigt går i linje med att vår utbildning skall vara gratis, samt att de flesta aktiviteter är kostsamma för idrottsbudgeten vilket innebär att de oftast uteslutes. Vidare så kan vi vandra, vilket är det enklaste förslaget, men det är knepigt ändock för väldigt många av våra kollegor ute i landet.

picture20140915074515

 

Här vet jag inte riktigt vad jag skall skriva. Vet inte om jag skall skratta eller gråta. Hur kan detta ligga i linje med hur vi skall bedriva friluftslivs undervisningen.

 

 

Oerhört många ställde sig frågan, hur gör vi här? Skall 32 elever ha en cykel plus hjälm. Hur skall vi bedöma detta enligt med ovan förslag? Helt medveten om att detta är ett förslag, men hur kan detta förslaget ges?!?!!???! Det stör mig något fruktansvärt att akademiker inte kan tänka utanför sina forskningsramar!!

Vid förändringar i den valda turens sträckning (uppförsbacke, nedförsbacke, svängar, bulor, gropar, etc) är eleven relativt beslutsam samt väljer relativt ändamålsenligt och säkra rörelsestrategier.

Får börja med Tour de France!!

Jag är fullt medveten om att vi lärare vill ha färdiga lösningar och så funkar det inte, men så funkar vi. Därför är det av adekvat relevans att det kommer ETT PAR färdiga förslag som fungerar för en BREDD av kollegiet.

Vidare lyftes det att vi borde bli bättre på att kunna skapa uppgifter som kändes betydelsefulla och försåtliga för eleven. Finns en poäng i det tänker inte kritisera det. Skapandet av uppgifter blir bättre med åren som vi jobbar, dock är det en utmaning för de flesta nya lärare. Men det fortsätter även upp i rutinen. Vi behöver som idrottslärare tänka om kring många saker. Det är inget jag soppar under mattan med. Men vi är på otroligt god väg. Alla dessa olika forum som det diskuteras på, där vi hjälps åt för att få ämnet att utvecklas framåt. Det sker ute på golven hos just dig!

Men för att en förändring skall ske, säger Timperley m fl att, då måste förändringen ske på djupet. Du som lärare måste utmana dig själv och våga misslyckas. Men det blir tungt när vår största instans inom idrott och hälsa fortfarande inte håller örat mot marken och lyssnar på vad vi behöver ute i samhället.

Skolverket vill ni kvalitetssäkra kommande bedömningsstöd? Gör om, gör rätt!

Suck!

Du finnwe

 

 

 

 

 

 

 

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Det dagliga arbetet, Friluftsliv, GY11, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam