Digitala hälsoverktyg – sammanställning från nätet

Tänkte jag sammanställer några bra digitala verktyg som går att använda på olika sätt inom idrott och hälsa ämnet oavsett grundskola eller gymnasiet. Hoppas ni finner något användbart.

Först ut är mat och vikt!

Äter du tillräckligt med frukt och grönsaker?

Här kan du testa hur mycket frukt och grönsaker du äter varje dag. Äter du lagom mycket och tillräckligt varierat?

http://www.1177.se/Stockholm/Tema/Halsa/Halsotester/Frukt–och-gronsakstest/

 

Matguiden

Matguiden är ett omfattande material, där du hittar exempel på hur mat och måltider kan byggas upp för olika målgrupper och energinivåer, till exempel kvinnor, män, flickor och pojkar. Till höger på denna sida finns det texter om hur ex 9 åringar skall äta upp till  60 år.

http://folkhalsoguiden.se/Matguiden

Beräkna BMI:

Diabetesrisktest

Oroar du dig för att få diabetes? Med det här testet kan du se om du ligger i riskzonen för att få diabetes. Räkna först ut ditt BMI, Body Mass Index. Testet hittar du till höger. Välj sedan det svarsalternativ som passar bäst på varje fråga.

Typ 2-diabetes – eller åldersdiabetes – är en allvarlig och ärftlig sjukdom,  men du kan i hög grad påverka risken att drabbas genom din livsstil. Övervikt, bukfetma, för lite fysisk aktivitet, dåliga matvanor och rökning ökar risken att få typ 2-diabetes.

Testformuläret har ursprungligen publicerats av Diabetesförbundet i Finland och har bearbetats för Vårdguiden av Ingrid Roos, redaktör.

Testet är sammanställt av professor Jaakko Tuomilehto, institutionen för folkhälsovetenskap, Helsingfors universitet och docent Jaana Lindström, Institutet för hälsa och välfärd.

http://www.1177.se/Stockholm/Tema/Halsa/Halsotester/Diabetesrisktest/

Levnadsvanor och livsstil

Gör din egen hälsoplan

Skriv ut (ca 2 sidor)

Det kan vara lättare än du tror att byta en dålig vana mot en god. När du väl bestämt dig för att göra en förändring kan det vara bra att sätta upp enkla och tydliga mål. Ett sätt kan vara att upprätta ett avtal med sig själv – att göra din egen hälsoplan.

Det är lättast att förändra vanor och livsstil i små steg. Om du vill ändra på något – ställ först några frågor till dig själv. Hur viktigt är hälsa för mig? Vad kan jag vinna på en förändring? Hur beslutsam är jag?

http://www.1177.se/Stockholm/Tema/Halsa/Livsstil—att-andra-en-vana/Halsoplan—gor-en-plan-for-att-andra-en-vana/

 

Sundkurs

Livsstilskurs i 6 avsnitt

Livsstilsförändring bygger på motivation och kontinuitet. Med den här kursen får du grunderna för detta. Fakta som motiverar och råd som syftar till bestående förändring. Kursen är uppdelad i 6 avsnitt och kan följas i den takt som passar dig. Tar upp flera olika delar som ni kan använda er av.

http://www.sundkurs.se/sjalvhjalp/

Klamydiarisktest

Test man: http://www.1177.se/Stockholm/Tema/Sex-och-relationer/Hur-stor-ar-risken-att-du-blivit-smittad-av-konssjukdomen-klamydia-/Klamydiarisktest-for-man/

Test kvinna: http://www.1177.se/Stockholm/Tema/Sex-och-relationer/Hur-stor-ar-risken-att-du-blivit-smittad-av-konssjukdomen-klamydia-/Klamydiarisktest-for-kvinnor/

Sex och samlevnad för 10-13 åringar.

Tar upp hur barn funderar kring kropp, pubertet, relationer och sexualtitet. Sidan ger ungdomar lättfattlig information som är ett tryggt alternativ på nätet.

http://fragachans.nu/#/start

Rörelsetest

Rör du på dig tillräckligt?

Rörelse är livsviktigt – och oslagbart för att bibehålla eller förbättra hälsan.

Här kan du testa dina vardagsvanor och se om du rör på dig tillräckligt.  Alla steg är viktiga och räknas, så kanske rör du på dig mer än du tror. Men kanske skulle du ändå kunna öka på något? Eller också bara minska på stillasittandet?

Starta testet genom att klicka på Påbörja testet och välj sedan ett svarsalternativ på varje fråga.

http://www.1177.se/Stockholm/Tema/Halsa/Halsotester/Rorelsetest/

Sluta röka linjen/rökfri vårdguiden

www.slutarokalinjen.se / rokfri.vardguiden.se

 

Finns en del kring stress och sömn som ni kan söka på vårdguiden också. 

Trevlig helg!

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Allmänt, Det dagliga arbetet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam