Kostdagbok – kortare variant

I kursen idrott och hälsa 1 undervisningen arbetar vi under hela kursen med att du som elev skall utveckla kunskap om vad fysisk aktivitet har för betydelse för livsstilen. Men även vilka konsekvenser inaktivitet har för påverkar i det korta- och långa perspektivet. Men även vikten av att ha en sund kosthållning under sitt liv. Vi vet, av en ny undersökning av Mc Kinsey att ⅓ av världens befolkning är överviktiga. Fortsätter vi i samma spår som vi gör nu så kommer vi inom en 20 års period ha ⅔ av hela världen vara överviktiga.

 

Syfte

Genom att du genomför en kostdagbok ges du möjlighet att öka din insikt kring din egen fysisk aktivitet/träning och kost samt hur de påverkar varandra i positiv alternativt negativ riktning. Kostdagboken är ett sätt för dig att skaffa dig en överblick och översikt. Ytterligare ett viktigt syfte med dagboken är att du ska genomföra en analys och reflektion av din kostsituation. Fyll i din dagbok så noga som möjligt. Jag kommer inte på något sätt peka på vad du har ätit inte ätit. Här är tanken att vi lyfter upp och belyser kostens betydelse. Genom att veta vad och hur mycket vi äter av vissa saker bidrar till att vi har lättare att nå våra hälsomål oavsett vad det är för individuellt mål som du satt upp.

 

Du skall under 3-4 dagar föra en kostdagbok. Förslagsvis för du dessa loggar på din telefon eller dator. Viktigt att du inte tappar bort dina anteckningar. Med dessa anteckningar kommer du sedan göra en mindre analys där du skall titta på vad för typ av intag du har kopplat till din livstil, hälsa och hälsomål. På vilka sätt dessa påverkar. Den mindre analysen kommer att vara på max 1st A4:a sida. Återkommer när denna skall vara inlämnad.  

 

Utformning

Nedan finns ett exempel hur ni kan lägga upp er tränings och kostdagbok.

Måndag

Frukost: Åt igen frukost. drack en energidryck när jag kom till skolan.

Lunch: Kebabpizza med klasskamraterna.

Middag: Pasta med köttfärsås. Åt två portioner.

Mellanmål: Mitt mellanmål idag bestod av två kexchoklad och en 33 cl coca cola

Övrigt: Jag brukar inte slarva så här. Brukar vara noga med frukost, men gick och la mig kl 02.00 igårnatt för att jag spelade en massa dataspel. Sen drack jag 1L coca cola 1 timma innan jag skulle lägga mig, vilket inte var så bra. Hade sjukt svårt att somna.

Sömn: Gick och lade mig kl 03:00 och gick upp 07:00. denna natt också.  Tittade på serier och messade med några kompisar.

Fysisk aktivitet: Rörde inte på mig alls idag. Endast promenader mellan lektioner, skola till bussen. Min stegräknare visade på att jag gått 4678 steg. Vilket är för lågt. Rekommendationen är 10 000/dag.  

Mental status/hälsa: Vad gäller min Mentala bit så var jag väldigt trött. Men känner att jag inte varit hälsosam idag. Åt ingen frukost, stressade till skolan där jag hade stor koncentrations svårighet. Tror att det kan bero på att jag sov dåligt, åt ingen frukost samt att jag inte åt mellanmål.

 ATT TÄNKA PÅ:

Du kommer även att skriva en veckoreflektion eller dagsreflektion kring din kost, sömn, motion, hälsa och mentala status. Vidare skriver du en veckoreflektion eller dagsreflektion där du skall beröra kostens betydelse för hälsan, bedömer den fysiska aktiviteten betydelse för hälsan, vilken påverkan har kosten och träningen på hälsa/ohälsa och kunna se sambandet mellan de :

Du finner det hos KGMAB

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Det dagliga arbetet, Quick fix - lektionsplaneringar. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam