Forskningsöversikt Bedömning för lärande – Andreia Balan Anders Jönsson

Denna översikt handlar om bedömning för lärande, det vill säga ett arbetssätt där

man använder information från bedömningar för att stödja elevernas lärande.

Förhoppningen är att översikten ska fungera som en introduktion till ett formativt

arbetssätt genom att beskriva fem grundläggande strategier för bedömning för

lärande (se t.ex. Wiliam, 2007):

1. Att tydliggöra mål och bedömningskriterier,

2. Att skapa situationer som gör lärandet synligt,

3. Att ge nyanserad och framåtriktad respons,

4. Att aktivera eleverna som resurser för varandra samt

5. Att aktivera eleverna som ägare av den egna lärandeprocessen.

I fem kapitel, ett för varje strategi, presenterar vi det huvudsakliga syftet med

respektive strategi och ger exempel på instrument och metoder som kan stödja ett

formativt arbetssätt. Varje kapitel avslutas med ett par exempel på hur man konkret

kan arbeta med strategierna i klassrummet. Efter dessa fem kapitel har vi

samlat några – både svenska och internationella – erfarenheter kring framgångsfaktorer

och hinder i arbetet med bedömning för lärande. För dig som vill läsa

mer, ger vi även avslutningsvis ett antal tips om möjligheter till fördjupning.

Varför ska man då arbeta med bedömning för lärande? Vilken är anledningen till

att vi anser att du som lärare bör lägga tid och kraft på just detta? Även om det

kan finnas många svar på denna fråga, är den huvudsakliga anledningen enkel.

Bedömning för lärande är något man ägnar sig åt för elevernas skull, eftersom det

visat sig kunna ge mycket gynnsamma effekter för elevernas lärande. Det handlar

i grunden om hur dina elever kan lära sig att lära och bli mer motiverade att

prestera bättre i skolan.

 

Download (PDF, 1.37MB)

IMG_2282.PNG

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Betyg och bedömning, Betygsättning, Formativ bedöming idrott och hälsa, GY11, Pedagogik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam