Många olika lekar och aktiviteter för alla åldrar

Om du har fantasibrist eller inte kommer på något, så titta här. Hoppas det kommer till nytta.

Bild från goodies.se

www.Idrottlarare.se © 2011-2015 kontakt@idrottslarare.se

 Aktiviteter och lekar Foto-orientering Denna rastaktivitet kan beskrivas som en form av orienteringsbana som kan vara lämplig för elever på mellan- och högstadiet. Stationerna som ska letas upp finns i form av ett fotografi som tydligt syns tillsammans med sin omgivning. Eleverna får försöka hitta dessa föremål och ska ta ett fotografi med sig själva vid denna ”station”. Exempel på station: Denna aktivitet kan under längre tid vara en pågående utmaning mellan klasser som själva får fotografera och bestämma vilka stationer deras bana skall innehålla. Andra klasser kan då under en viss tid försöka hitta så många stationer som möjligt och vid dessa fotografera sig själva med antingen egen kamera (många har idag kamera på sin egen mobiltelefon) eller med en lånad digitalkamera på skolan.Turneringsspel Att få eleverna att aktivera och röra på sig på rasterna är något som inte är så svårt i låg och mellanstadiet. Men ju längre upp i åldrarna man kommer desto mer söker sig hellre eleverna till stillasittande. Ett alternativ att få eleverna att aktivera sig på rasterna är att anordna ett turneringsspel i bollsporter som t ex bordtennis, badminton med mera… Elever som vill deltaga i dessa turneringsspel anmäler sig genom att skriva upp sig på en lista som sätts upp utanför t ex matsalen av idrottsläraren eller fritidsledaren på skolan. Eleverna lottas sedan in i ett slutspelsträd som kommer att hänga för allmän beskådning på samma plats som anmälan till turneringen hängde. Eleven får själv gå dit och se vem han ska möta i omgång 1, leta upp sin motståndare på skolan och bestämma en matchdag som passar båda. Matchdag och tid kan vara när som helst på skoldagen då skolan är öppen och lärare finns tillgängliga. När eleverna bestämt tid ska idrottsläraren eller fritidsledaren få reda på detta. Sedan genomför de båda matchen och vinnare underrättar läraren och vem som vann och gick vidare. Sedan rullar turneringen på tills en final uppstår och en elev koras som vinnare på skolan. Någon form av pris till vinnare och andra platsen är alltid kul att ha. Turneringsspel kan ordnas i många fler sporter, det är i princip bara elevernas och skolan fantasi och utrymme som sätter stopp för idéerna. Även ett brännbollsslag kan bildas av några elever för att sedan starta en turnering med fler elevlag där vinnaren får möta lärarna i finalen. Nu kan raster tyckas vara relativt kort tid för genomförandet av dessa turneringsspel, men låt oss säga att eleven har en 20 minuters rast. Eleven hämtar sina böcker, beger sig ner till bordtennis och spelar sin match som i regel spelas efter tid då flest poäng efter 8 minuter vinner. Så visst kan tiden räcka till, det gäller bara att lösa det praktiskt så finns där inga begränsningar för hur många olika turneringsspel i olika sporter man kan anordna. Eleverna har genom detta hela tiden ett mål med sin fysiska aktivitet och även om turneringsspelet absolut inte är en turnering på liv och död, så är det ett bra sätt för elever att tävla tillsammans på och lära sig att hantera på vinst och förlust. För det är ju det hela livet går ut på, att tävla.

 

Download (PDF, Unknown)

IMG_2282.PNG

 

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Det dagliga arbetet, Quick fix - lektionsplaneringar. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam