Enkel laboration och diskussion med eleverna – Kondition

Om ni inte vet riktigt vad ni skall göra idag eller om ni arbetar med konditions höjande aktivitet. Kanske denna kan hjälpa till. Modifiera och anpassa till din aktivitet eller verksamhet.

Namn______________________________________________________ Klass __________________

Laboration Puls.

 

Vad innebär puls? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Vad innebär vilopuls? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Vilken är din vilopuls och hur mätte du den? ______________________________________________ __________________________________________________________________________________

Säger din vilopuls dig något om din kondition? Utveckla ditt svar __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________

Vad innebär maxpuls? ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Vilken är din maxpuls och hur mätte du den?______________________________________________ __________________________________________________________________________________

Säger din maxpuls dig något om din kondition? Utveckla ditt svar __________________________________________________________________________ __________________________________________________________________________________

Vad innebär arbetspuls? ______________________________________________________________

Gör tio upphopp. Vad händer med din puls? Förklara fysiologiskt ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Hur kommer det sig att två personer som utför exakt samma arbete kan ha olika arbetspuls? Förklara fysiologiskt. ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Nedan finns tre olika intensitetsnivåer angivna förklara för varje

A) Vad den innebär

B) Hur träning på den nivån kan bedrivas?

C) Vilka effekter sådan träning ger

D) För vem är sådan träning lämplig?

  • Träning på lågintensiv nivå? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
  • Träning på medelintensiv nivå? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
  • Träning på högintensiv nivå? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Beräkna pulsintervaller för dig själv och Göran som är 46 år gammal.

Lågintensivt Medelintensivt Högintensivt
Du                       –                       –                      –
Göran                       –                       –                      –

 

Jämför vad du har fått fram för dig själv och Göran.  Varför ser det ut som det gör?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Hur fungerar en pulsklocka och på vilka sätt är en pulsklocka bra att ha vid konditionsträning? ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Skriv en enligt dig lämplig definition för begreppet kondition ______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

IMG_2282.PNG

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Det dagliga arbetet, GY11, Quick fix - lektionsplaneringar. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam