Exempel på ett folhälsoprojekt – IdH

Ett teoretiskt arbete kring folkhälsan!

Introduktion

Varje år kommer larmrapporter om att folkhälsosjukdomar ökar bland den svenska befolkningen. Konsumtionen av mat ökar ständigt och den fysiska aktivteten minskar, vilket leder till att allt yngre människor drabbas. Vi har som bekant den senaste larm rapporten som McKinsey kom ut med om världens obesitet. Häromdagen så gick det ett inslag på nyheterna, där de sa att i Grekland kommer 70% av alla män vara överviktiga 2030 och något liknande på Irland. Som störst är problemet i storstäder där hela infratrukturen är uppbyggd på ett sätt som minimerar förutsättningarna att röra på sig med alla dess hjälpmedel. Det är rulltrapport, bussar, tunnelbanor etc som gör att våra lata gener slår in och vi blir bekväma. En industri som gynnas av vårt levnadsätt är träningsföretagen. Företag som SATS, World Class, Friskis och Svettis mfl. drar nytta av vår okunskap och tjänar varje år miljonbelopp på något som egentligen är helt gratis… Oberoende forskare producerar rapport på rapport är det står samma sak;

 

Det som håller dig frisk är en aktiv livsstil och sunda matvanor.

 

Istället för att lyssna på det som egentligen är så självklart, så minkar den vardagliga motionen och försäljningen av träningskorten ökar. Vi står i rulltrappan, orkar inte tra trappan upp utan väljer hissen istället, vi tar bussen 50 meter för vi orkar inte gå… och sen springer vi häcken av oss på gymet, ett gym som vi betalar 500 kr i månaden till för att göra saker som egentligen är helt gratis… Det är komiskt på ett tragiskt sätt.

 

Syfte

Syftet är att ni under några veckor ska genomföra ett projekt bland Stockholmarna för att påvisa att motion inte behöver kosta (för utövaren), där hälsan är i fokus.

 

Uppgift

I mindre grupper ska ni utforma ett Folkhälsoprojekt. Detta projekt ska vara fullt genomförbart och ska gå i linje med något eller några av de nationella folkhälsomål som Folkhälsoinstiutet tagit fram på uppdrag av staten. Presentationen av projektet kommer att göras på skolan.

 

Bedömning

Ni kommer att bedömas som grupp med bedömning på alla kunskapsnivåer. (se kriterier på baksidan)

 

Obligatorika innehåll

  • Ni ska koppla projektets mål och syfte till ett eller flera nationella folkhälsomål
  • Ni ska genomföra en mindre undersökning (en oberoende studie av hur folk vardagsmotionerar) där ni tolkar reultatet
  • En ekonomisk beräkning av kostnader
  • En genomtänkt idée och projektplan

 

Redovisning

Redovisningen är muntligt och skriftligt.

Vid redovisningstillfället ska ni lämna in en projektplan (se bifogat dokument)

Redovisningen äger rum v. xx och xx på lektionstid.

 

Grupper

1. xxxxxxxx

2. xxxxxxxx

3. xxxxxxxx

 

Mål:

Centrala innehåll:

Kunskapskrav:

 

 

För Kunskapskrav E ska ni visa upp på ett projekt som är genomförbart och där ni lyckas motivera VARFÖR vi valt just detta projekt. Ni lämnar in en projektplan.

Grupp: 1

Ni ska koppla projektets mål och syfte till ett eller flera nationella folkhälsomål

Ni i er motivering visa på ett historiskt perspektiv

En ekonomisk beräkning av kostnader

En genomtänkt idé och projektplan

 

Bedömning:

Här får ni som lärare komma från till hur ni vill bedöma era elever och dess arbete.

Grupp:

Ni ska koppla projektets mål och syfte till ett eller flera nationella folkhälsomål

Ni i er motivering visa på ett historiskt perspektiv

En ekonomisk beräkning av kostnader

En genomtänkt idé och projektplan

Grupp: 2

Ni ska koppla projektets mål och syfte till ett eller flera nationella folkhälsomål

Ni i er motivering visa på ett historiskt perspektiv

En ekonomisk beräkning av kostnader

En genomtänkt idé och projektplan

 

 

Grupp: 3

Ni ska koppla projektets mål och syfte till ett eller flera nationella folkhälsomål

Ni i er motivering visa på ett historiskt perspektiv

En ekonomisk beräkning av kostnader

En genomtänkt idé och projektplan

 

Grupp: 4

Ni ska koppla projektets mål och syfte till ett eller flera nationella folkhälsomål

Ni i er motivering visa på ett historiskt perspektiv

En ekonomisk beräkning av kostnader

En genomtänkt idé och projektplan

 

IMG_2282.PNG

 

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Det dagliga arbetet, GY11, Quick fix - lektionsplaneringar. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam