Snart sommar!

Vi går in i det fjärde året med betygsättning vad gäller den nya reformen. Själv har jag vart föräldraledig nu i vår och inte vart så aktiv på sidorna som berör ämnet idrott och hälsa. För den delen har jag inte varit helt passiv, jag har tittat och läst om vilka tankar som florerar kring kollegiet i landet. Många frågor handlar om det materiella. Hur många pulsklockor, hur stora elevgrupper, hur många är ni i simhallen – på idrottsdagen, vilken budget har ni et c. Vidar har vi frågor som har lite mer dignitet enligt min mening, hur bedömer du en sådan här förmåga, hur skulle ni kunna arbeta med denna rörelseförmågan, hur planerar och arbetar ni med den teoretiska delen inom hälsa, hur bedömer ni en inlämning, hur bemöter ni elever som inte vill vara med och har vaga ursäkter, hur arbetar ni med rörelseförmågan med elever som inte har 100% rörelseförmåga?

Vidare har jag sett lite oroväckande tolkningar av hur vi tolkar kursplanen idrott och hälsa.  Hur vi ser på den, är överlag väldigt lika, men att det sedan finns en grupp som sticker ut i hur de skulle bedöma olika elever uppåt i betygskalan men även nedåt. Där menar jag bedömning mot exempel streck eller ett A. Vår skola är upplagd på det sätt att vi har möjlighet att tolka kursplanen utifrån våra förutsättningar på den skola vi arbetar på. Bilden under illustrerar ganska tydligt ett exempel på vad jag menar.

Det är även komiskt att vi behöver brottas med dessa konstiga ursäkter på lappar från föräldrar eller kommentarer från elever som säger vad som, för att få utebli från idrotten.  Hur så många tycker att det inte borde vara någon teori i idrott och hälsa. Det borde bara vara rörelse och inte massa plugg. Om vi inte har kunskap teoretisk om hur kroppen fungerar i arbete och vila i kombination i vad vi stoppar i oss, så har vi inte en helhetsförståelse. För mig är det lika dumt som att säga, en snickare behöver inga matematiska kunskaper.

 

Lycka till med betygsättningen och ha en skön sommar. Till hösten är jag tillbaka på golvet med nya inslag.

Betyg och bedömning från gamla inlägg:

Bedömningstöd – Lgr11 och GY11

Har gått igenom skolverkets hemsida ganska noggrant för att försöka hitta allt som har med bedömning för oss idrottslärare att göra. Kommer inte diskutera eller kommentera, utan endast skriva lite kort vad det innefattar. Har valt att göra så här nu när vi närmar oss betygsättning och jag vet att det är många som gnuggar sig i huvudet nu med diverse utmaningar. GY11 betyg

Det här materialet riktar sig till lärare som undervisar i idrott och hälsa årskurs 7-9. Syftet med materialet är att stödja lärare i deras bedömningsuppdrag och skapa förutsättningar för en likvärdig och rättvis betygssättning av elevers prestationer.

Bedömningsstöd 7-9

I filmen får man med utgångspunkt från olika uppgifter se autentiska elevprestationer. I anslutning till elevprestationerna får man också ta del av en grupp lärares diskussioner kring bedömning av elevprestationerna. Alla uppgifter, elevprestationer samt diskussioner kring bedömning i filmen berör kunskapsområdet Rörelse. Bedömningen utgår ifrån den matris som presenteras i den skriftliga delen.

Bedömningsstöd film grundskolan

Nu finns en handledning för tillämpningen av betygsskalan och betygen B och D. Den riktar sig till alla lärare som sätter betyg, men även till rektorer. I handledningen presenteras först bakgrunden till den nya betygsskalan, några allmänna utgångspunkter för betygssättning och vilka bestämmelser som ligger till grund för resonemanget om betygen B och D. I stödmaterialet finns också ett exempel på hur lärare kan arbeta med betygssättningen. I exemplet framkommer det vilka överväganden läraren behöver göra för att komma fram till att något av betygen B och D ska sättas.

Handledning av betygsskalan och betygen B och D

 

Att bedöma kunskapskvaliteter i grundskolan – ett bedömningsstöd för idrott och hälsa av Erik Backman, Håkan Larsson, Suzanne Lundvall, Marie Nyberg, Karin Redelius, Britta Thedin Jakobsson. En mattnyttig pdf som de haft med idrottslärare å skolverkets vägnar.

Bedömningstöd från skolverket-GIH

Som ni kan se finns det inte så jätte mycket att använda sig av, men det ger en god grund att stå på. Jag har själv i bloggen skrivit en del om bedömning utifrån hur jag tolkat det. Kanske kan ni hitta något användbart där. Det positiva med vårt ämne är att vi får mer utrymme på skolverkets hemsida och att det punkt satsas från skolverket och regeringen med kurser och seminarium kring betyg, bedömning etc. 

Vilket jag har i nedan inlägg tagit med mycket av deras material.

https://blogg.idrottslarare.se/?p=582

https://blogg.idrottslarare.se/?p=945

https://blogg.idrottslarare.se/?p=603

https://blogg.idrottslarare.se/?cat=16

I ett av inläggen beskriver jag min mistro till att vår nya betygsskala som kommer endast bestå av E, D, C, B & A som var tanken från början med D & B som ett slutgiltigt betyg. Det tog inte lång tid innan flera satte både B & D på enskilda uppgifter. Sen kom de nationella proven som skolverket står bakom, där började språklärarna att sätta B & D på delar av uppgifterna, för det var så mallen var framtagen. Nu har jag fått höra ett bra tag, att lärare har börjat sätta B+ & B- minus på uppgifter samt att skolors intranät av olika slag har lagt in det i bedömningskalan. Vad hände?!?!

Från att gå ifrån G+, VG- etc till ett nytt betygssystem där tanken var att vi endast skulle ha en 5 gradig betygsskala där två av dem är ett slutbetyg, har vi nu följande;

E-, E, E+, D-, D, D+, C-, C, C+, B-, B, B+, A- och A

Jag är nog nitisk, men hur skall vi i vårt yrke kunna ha en så likvärdig bedömning som möjligt, när vi på knappt två år har 14st betygsstegar?! Jag har flera elever som kommer och säger på enskilda kunskapsmätningar, det är väl ändå ett B. Det finns en del bedömningstöd på skolverket.

https://blogg.idrottslarare.se/wp-content/uploads/2012/12/allmänna-råd-bedömning.pdf

Min fråga blir naturligtvis, hur blir det så här? Är det baksidan med vår skolreform eller är det bara så att det inte bedrivits ett tillräckligt kvalitativt arbete innan den nya reformen sattes igång? Har regering med skolverket inte förberett oss tillräckligt? Ja, ni har säkert lika många svar som frågor på det jag nämner ovan. Men jag tycker att det har gått åt fel håll och då har det endast gått 2 år.

Du finner det hos KGMAB!

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Allmänt, Betygsättning, Det dagliga arbetet. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam