Bryt! handlar om normer och makt användbart

Väldigt användbart i idrott och hälsa kursen, men givetvis i alla ämnen. Längre ner efter texten har ni pdf´n.

Bryt! handlar om normer och makt

Normer är föreställningar, idéer och oskrivna regler som formar oss som individer, våra relationer till andra människor och hela samhället. Normer är värderingar hos en själv som man kan ha reflekterat mer eller mindre kring att man faktiskt har. I alla sociala relationer i samhället finns det normer som utgör gränserna för hur vi förväntas och får vara. Eftersom normer skapas och förhandlas i mötet människor emellan är de också föränderliga och ser olika ut beroende på tid och plats. Vissa normer som handlar om hur vi ska bete oss tillsammans med andra människor är positiva – som att vi inte ska spotta varandra i ansiktet eller gå in i andra människor på gatan. Vi anpassar oss till de flesta normer utan att tänka på det. Att hälsa med höger hand är en vanlig sådan norm, en oskriven regel som många rättar sig efter utan att reflektera. Så länge ingen bryter mot normerna brukar de vara osynliga, inget man vanligtvis tänker på.

Normer har med makt att göra. Det finns normer som påverkar samhället i stort och avgör vem som har möjlighet till inflytande över samhället eller sin egen situation. Även sådana normer är i regel osynliga så länge ingen bryter mot dem. Få höjer exempelvis på ögonbrynen när Leila berättar om sin nya pojkvän eller när Michel väljer att bära skjorta och byxor till skolavslutningen eftersom det följer normerna. Men om Leila istället berättar om sin nya flickvän? Eller om Michel kommer i kjol och matchar kläderna med nagellack? Med små förändringar blir de båda norm- brytare som går mot de oskrivna reglerna för hur en tjej respektive en kille förväntas vara. Att alla förväntas vara antingen tjej eller kille är även det en sådan oskriven regel, en norm som råder i samhället.

Det finns också normer som handlar om hur en människokropp förväntas fungera och se ut. Få personer som kan gå tänker på att två trappsteg upp till en port gör att människor som sitter i rullstol har svårt att ta sig in. Att det är norm i Sverige att vara vit och ha svensk bakgrund märks till exempel genom att människor som inte är vita eller som har utländsk bakgrund utsätts för diskriminering på arbetsmarknaden eller i skolan. Det innebär också att personer som är vita och har svensk bakgrund får privilegier av att normerna ser ut som de gör. Samtidigt som det ofta innebär nackdelar att bryta mot normerna får alltså de som passerar inom normerna fördelar av det.

Tittar vi bakåt i historien ser vi att normer förändras. Idag är det sällan något problem att som tjej i Sverige klä sig i jeans eller andra byxor, något som tidigare i historien var helt tabu. Genom att se på historien kan man

konstatera att normer överallt och i alla tider har spelat en stor roll för vilka som blir förtryckta och diskriminerade. Idag har kvinnor rösträtt och förväntas inte sluta arbeta sedan de fött barn. Normerna för hur
män eller kvinnor ska vara har förändrats till viss del. Samtidigt hänger mycket kvar: Sverige har till exempel aldrig haft en kvinnlig statsminister och kvinnor tar fortfarande ut den största delen av föräldraledigheten.

Normer hänger ihop med orättvisor, diskriminering och förtryck. Om man bryter mot normer genom att till exempel ha nedsatt syn eller hörsel, vara homosexuell, vara transperson eller ha en mörk hudfärg så får det konse- kvenser. Det kan vara allt från att bli trakasserad i skolan eller inte få ett jobb man söker till att bli utsatt för hatbrott. Människor som bryter mot normerna klumpas dessutom ofta ihop och ses som likadana. Det är till exempel vanligare att någon uttalar sig om hur alla bögar är än om hur alla heterosexuella är. Det är också vanligare att muslimer klumpas ihop än att någon uttalar sig om hur alla kristna eller alla sekulariserade är.

Bryt! är ett normkritiskt material

Att Bryt! är ett normkritiskt material betyder att vi väljer att undersöka hur normer påverkar våra värderingar och vår vardag, istället för att bara fokusera på och berätta om människor som bryter mot normerna. Genom olika övningar ser vi till exempel hur normer bidrar till att människor som inte passar in diskrimineras, och hur det ger fördelar och privilegier när man passerar inom normerna. Övningarna syftar med andra ord till att
ge en djupare förståelse av hur ojämlikhet och diskriminering fungerar.

Download (PDF, Unknown)

 

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Det dagliga arbetet, GY11, Pedagogik. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam