Ocklusionsträning – ett sätt att labba med idrott och hälsa 2

Funderar på ifall jag kommer försöka prova denna metod med eleverna. Tänker mig att använda lite andra metoder inom styrketräning som de inte är vana vid. Det går även att bygga muskelmassa genom att träna till muskletrötthet med lätta vikter, dock gör det ont på ett helt annat sätt.

Download (PDF, 641KB)

Det finns, av naturliga skäl, ett stort fokus på tunga vikter inom styrkeidrotter. Kroppsbyggning, eller bodybuilding, är däremot en liten outsider i den frågan då en hel del byggare fokuserar lika mycket på vad de kallar kontakt eller pump än vikterna i sig.

Som jag förklarade i artikeln Vad får dina muskler att växa? finns det flera olika faktorer som kan bidrar till muskeltillväxt. En av dessa faktorer är metabol stress eller syrebrist och det är denna faktor som gör att träning där du mer söker pump och kontakt istället för att verkligen försöka träna tungt ändå kan ge stora muskler.

Idag tänkte jag skriva lite mer ingående om en annan metod som fungerar väldigt bra för att utnyttja denna effekt och även visat sig fungera väldigt bra för att bygga muskler. Metoden kallas oftast för ocklusionsträning men det finns flera namn likt strypträning, ischemisk styrketräning, kaatsu eller BFR training (blood flow restricted training).  Läs mer nedan:

 

http://tyngre.se/artiklar/stryp-dig-till-framgaang/

http://

Download (, Unknown)

 

IMG_2282.PNG

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Det dagliga arbetet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam