GY11-Bedömning på uppgifter

GY11 bedömningen för våra ämnen ter sig fortfarande för många att vara oklar. Ovissheten kring själva bedömningens resultat för ett exempel enskild uppgift hör jag fortfarande att kollegor kommer sätta ett betyg på. Med svar från skolverket vill jag förmedla nedanstående. Där frågan var nedanstående.

Med de nuvarande kursplanerna har jag och flera lärare med mig knutit an vissa betygskriterier till varje uppgift. Det har varit naturligt, eftersom kriterierna varit uppdelade. I de nya kunskapskraven är det snarare skrivet som en löpande text vi har då funderat på följande:
 
–          Går det fortfarande att lyfta ut enskilda kunskapskrav till enskilda uppgifter?
–          I så fall, är det okej att prata kunskapskrav E1, E2 och så vidare?
–          Hur ska vi förmedla den kunskapsnivå eleverna ligger på under kursen? Tidigare har vi pratat om G-nivå eller VG-nivå rekommenderar ni att vi fortsätter att använda den typen av formuleringar? 

Svaret:Hej!
Det är inte helt lätt att svar på din fråga.
Vad avser du med “uppgift”? Är det en enskild fråga/uppgift i ett prov eller är det en större arbetsuppgift. I mitt svar utgår jag ifrån att det är det senare.

Man kan inte läsa kunskapskraven isolerat från mål och centralt innehåll.
I dialog med eleverna är det lämpligt att klargöra att under den här perioden/idet här arbetsområdet sysslar vi med detta centrala innehåll för att eleverna ska utveckla kunskaper mot dessa mål. Bedömningen kommer sedan att göras utifrån de delar av kunskapskraven som riktar sig mot de angivna målen.
Det väsentliga är att se att kunskapskraven relateras till vissa mål och att det i både mål och kunskapskrav kan finnas vissa övergripande hänvisningar till visst centralt innehåll.

Hur man förmedlar till eleverna hur de ligger till under kursen är ju en knepig fråga. Vad läraren gör är kanske att uttala en prognos – fortsätter du på detta sätt kan du få ett visst betyg. Läraren bör väl också göra en formativ bedömning, se vad eleven behöver utveckla/förändra/läraren förändra i sin undervisning etc. för att eleven ska nå längre i sin kunskapsutveckling.

Med hälsning
Peter Bohman

Skolverket
Gymnasieenheten
Peter Bohman
Undervisningsråd
08-52 73 33 52
0733-77 33 52
peter.bohman@skolverket.se

 

Som det står ovan kan trycks det på själva kunskapskraven inte på enskilda betyget. Så det går då alltså inte att sätta ett A, C eller E på en enskild uppgift. Det vill säga, det går verkligen inte att sätta ett B, för det finns inte med i vår skala. Blir en del av oss som får tänka om.

Ni hittar det hos KGMAB

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i GY11. Bokmärk permalänken.

Ett svar på GY11-Bedömning på uppgifter

  1. Pingback: Betyg och bedömning – GY11 |

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam