Hur det är att arbeta på JENSEN västra gymnasium (del 1)

I fem yrkesverksamma år har jag arbetat på ett gymnasium där jag har utvecklats som idrottslärare. De har ställt höga krav på mig som pedagog, jag har tagit till mig och avfärdat många saker, vilket är det som är utvecklande.  Jag blev utmanad i början, det var tungt, jag var trött. Vi hade inga lov, 40 timmars veckor och resultat belönades. Min utveckling stack iväg fort, jag sög in mig allt som sades, lyssnade med kritiska öron, vissa saker var bra andra inte.  Fick höra från före detta studenter/nuvarande kollegor, att jag jobbade lite skämtsamt i en sekt skola. Avfärdade det, vissa saker är bra andra är inte, vilket det är i min mening med allt. Förhållanden, jobb, idrotter, samtal, ja, ni förstår.

Jag skall i några inlägg försöka att mynna ut hur det är att faktiskt jobba där, framförallt på JENSEN gymnasium västra. Där rektorns ledarskap är obefintligt. Skall försöka hålla min bitterhet borta, men det blir svårt. Ledsen om det kommer in lite glåpord här och där.

Faktorer som jag skall försöka ta upp och diskutera är: 1. Arbetsbördan 2. Lönen/löneökningen 3. Grunder för löneökningen. 4. Resultat belönas 5. Arbetsplatsen mål 6. Personalhantering och omsättning. 7. Allmänna saker såsom ledarskapet.

Du har som på många andra skolor en klass som du är coach för. Ibland kan det vara så att du har ett delat ansvar för coachandet. Men oftast inte. Undervisningstiden är allt mellan 16-20 timmar. Flera tidigare kollegor som arbetade 50% hade en undervisningstid på 11 timmar. Andra som har haft 20% nedsatt tid, har fortfarande undervisat 17 timmar. Du har väldigt höga krav på dig från ledningen på skolan. Du skall på tre olika sätt meddela om att en elev inte når upp till de centrala målen. Ett, du skall prata med eleven, två, du skall skriva en varning i pappersform som sedan skall skickas hem till eleven, tre du skall använda deras interna online för att varna eleven också, sen gärna ett mail med. Så tre olika forum för att varna eleven.

Du arbetar 40 timmars veckor och du skall vara tillgänglig för eleven kort och gott hela tiden. Mellan 09-16 bör du befinnas på jobbet. Du är där för kunden!! Klart, utan elever har vi inget jobb, men du skall göra allt för att eleven skall stanna på skolan. Ge många, många chanser så att eleven lyckas. På det finns det många korta deadlines. Vidare utvärderar eleven kursen, skolan, dig, kurslitteratur och lektions upplägg. Vilket är en stressfaktor för väldigt många lärare. Framförallt att du kan kallas till samtal med två personer från ledningen, där de ifrågasätter ditt sätt att undervisa och att det kommer synas på din lön om du inte förbättrar dig. (Det gäller inte om du har en jätte svår klass) Dom tar in elever med låga betyg för att fylla klasserna. Vidare så skall ni på skolan ta er an sex olika utvecklingsområden samtidigt. Ex, ordning och reda, ledarskap i klassrummet, formativ bedömning, nå upp till företagets mål (bli Sveriges bästa utbildningsföretag), bli Sveriges attraktivaste arbetsplats, hålla rent i skolan, uppnå målen för företaget, att nå 4.5 i undervisning snitt.. Uppnå allt det där med vaga resurser, det gör att kraven trycker ner dig i skona, men du får inga resurser för det. Hyrorna i stan ligger på mutcho, mutcho, företaget går med mutcho, mutcho vinst. Vad får du för det? Ett jobb, var tacksam!

Även om klassen är helt full på 32 elever och ni sliter häcken av er, så kommer det inte synas på något märkbart sätt i plånboken. Vilket de hävdar. Andra aspekter som gör att arbetsbördan är tung, ni måste spara och vända på varenda krona, det finns inte många datorer alla krigar om de som finns, du skall göra all undervisning i den mån det går, typ gratis.

En sann historia om en ny anställd på JENSEN västra med rektor Karolina Arvekvist: Denne anställd är helt ny examinerad från universitetet. Hon blir coach, tar över tre nya olika kurser mitt i termin, runt 240 ny elever, undervisar 16-18 timmar i veckan, hon får på lagt sin att styra över Skol if, som inte fungerar alls,  trots att hon sagt nej, hon skall vara ämnesutvecklare/ämnesansvarig för ämnet idrott och hälsa, trots att hon till en början sagt nej, vill bli varm i kläderna först. Helt ny examinerad, ingen erfarenhet alls. Hörde att hon svimmade här om veckan. Tar dom hand om dig? Svara du på den.

Eftersom företaget som jag arbetade för hade tydligen en vinstmarginal år 2010 på 11.75% tagit här ifrån, omsättningen netto just det året låg på 454 742 (TKR). Men mina före detta ämneskollegor får inte böcker till sina kurser. Vissa kurser behövs inte det kommer ursäkten att vara.  Ändock har de en årlig kick off och bjuder på det ena och det andra. Trevligt med 200 flaskor skumpa, men min kollega får inte böcker till sin kurs.

På återskrivande!

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

2 svar på Hur det är att arbeta på JENSEN västra gymnasium (del 1)

  1. Mimmi lönn skriver:

    Bra skrivit! Och vilken tur jag inte fick jobbet som idrottslärare i lund/ Helsingborg för ett par år sedan!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam