Isvak´s teori

När vi går vidare in i vitt friluftsliv så är det många nervösa elever. Vi skall bada isvak vecka 10. Teorin som vi valt att gå in i handlar givetvis om is vett, friluftsliv igen, vilka redskap som behövs samt försöka att lugna ner de nervösa tankar som uppkommer. Givetvis går det inte att tvinga någon att bada, men vi försöker att övertyga dem om att det är en rolig upplevelse och att det berikar ens självförtroende. Det mest optimala hade varit att ha utfört samma sak i bassäng, vilket jag gjort på min tidigare arbetsplats. I detta fall hade vi inte tid och möjlighet till det. Men vi planerar in det nästa år. Vidare har också valt att koppla in nedanstående centrala innehåll:

  • Spänningsreglering och mental träning (Gå igenom andningen samt be dem att arbeta med visualisering och affirmationer inför badande)
  • Åtgärder vid skador och nödsituationer, till exempel livräddande aktiviteter vid blödning och drunkningstillbud (Här pratar vi om de vanliga isarna, hur vi bör agera om någon går igenom is samt vad den livräddande skall agera)
  • Säkerhet i samband med fysiska aktiviteter och friluftsliv. (vilka förförande bör de ta i beaktning vid själva plurret samt den säkerhet som de skall kunna)
  • Metoder och redskap för friluftsliv.
Examination E C A
     
Praktiskt Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra aktiviteter i naturmiljöer. Eleven visar i utövandet av idrott, motion och friluftsliv hänsyn till sin egen och andras säkerhet och kan efter samråd med handledare vidta åtgärder vid skada eller nödsituation. Eleven visar i utövandet av idrott, motion och friluftsliv hänsyn till sin egen och andras säkerhet och kan efter samråd med handledare vidta åtgärder vid skada eller nödsituation.
Praktiskt Eleven kan med säkerhet och med goda rörelsekvaliteter genomföra aktiviteter i naturmiljöer.
Provet Dessutom kan eleven översiktligt diskutera friluftsliv som sociala och kulturella fenomen. Dessutom kan elevenutförligt diskutera friluftsliv, motion och idrott som sociala och kulturella fenomen och utförligtbeskriva hur olika livsstilar och kroppsideal framträder i träningsverksamheter, friluftsliv och samhället i övrigt. Dessutom kan eleven utförligt ochnyanserat diskutera friluftsliv och motion som sociala och kulturella fenomen och utförligt samt nyanserat beskriva hur träningsverksamheter, friluftsliv och samhället i övrigt. Med koppling till relevanta teorier.


Här kommer det att bli några ändringar tänker vi i kollegiet, men det är en bra grund att börja på. Varför det är tomt i två av de första på andra raden är för att vi vill också primera de som badar. 

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Friluftsliv, GY11. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Isvak´s teori

  1. Pingback: Isvaksvecka – Hellasgården |

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam