GY11 – Idrott och hälsa – I LIKE!!

 

Nu är det sportlov här i Stockholm och alla elever är lediga och jag också. Första sportlovet sen jag började som lärare. 🙂 Innan lovet så gick vi igenom isvaks teorin och vi talade om hur, vad och varför vi kommer bada. Vi har valt att koppla nedanstående kriterier till själva utövandet. Då var det några elever som tyckte att, för att kunna uppnå A så skall jag med säkerhet och med komplext utförandet var fel.

Eleven kan med säkerhet och med goda rörelsekvaliteter genomföra en bredd av aktiviteter, även av komplex karaktär, som utvecklar den kroppsliga förmågan.

Eleven kan med säkerhet och med goda rörelsekvaliteter genomföra aktiviteter i naturmiljöer.

Då nämnde jag det, att vi ger er förutsättningarna för att kunna uppnå de högsta kriterierna utifrån era förrutsättningar. Dock har inte alla samma förutsättningar när det kommer till det praktiska inom idrotten, vilket är det som ni skall uppnå inom vissa grenar. -Vadå? Då tycker jag att du tolkar kriterierna fel. (sa några elever då)

Jag välkomnar dessa diskussioner. Det är bra att prata om dem. Mitt svar var; det måhända att ni tycker så. Dock så finns det de, som idrottar hela sitt liv, men inte har den kunskapen att kunna analyser, knyta an relevanta teorier till själva kunskapsområdet, då kan de inte uppnå det högsta betyget, likaså tvärt om. Således om du kommer från en Engelsk talande familj jämfört med en som aldrig pratar Engelska hemma, för de kan inte det. De har inte heller samma förutsättningar att kunna uppnå det högsta betyget. Den ena personen har bättre.

De köpte inte riktigt det argumentet, men var tvungen att gå vidare med vilka kriterier samt centrala innehåll som var kopplat till kunskapsområdet samt att de ville inte prata mer om det.

Ni som har det, ha en skönt lov. Ni som inte har det, se till att arbeta i lugnt tempo och se  till att återhämta er ändå och att er verksamhet blir bättre när ni arbetar.

Ni hittar det hos KGMAB

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Det dagliga arbetet. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till GY11 – Idrott och hälsa – I LIKE!!

  1. mr.T skriver:

    Hallå hallå!

    Det här med rörelsemålet sätter lite käppar i hjulet för en… Jag har diskuterat frågan med diverse personer på skolverket och tyvärr kan de inte ge något definitivt svar.

    Eleven kan med säkerhet och med goda rörelsekvaliteter genomföra en bredd av aktiviteter, även av komplex karaktär, som utvecklar den kroppsliga förmågan.

    Det ligger en Kunskapsprogression inom området dvs, för E/ goda; C/goda med säkerhet och för A/ Goda med säkerhet och komplexkaraktär.

    Detta i sig är ju inget att orda över. De uttrycker en progression inom kunskap vilket är naturligt för skolan. Däremot så ska eleven visa detta i “bredden av aktiviteter” Dvs en kvantitativ mätning… Vad innebär bredden av aktiviteter? Hur många Fysiska aktiviteter utförs i en kurs om 100p som är förlagd över 2 år? En hel del, men låt säga att vi skalar av det mycket(!) och säga att vi behandlar 15 olika bara.. Då måste åtmistone 10 ses som bredden… (siffror är egentligen ointressant). Däremot så innebär detta att vid en punkt av kursen så har bredden av alla aktiviteter varit för den enskilda eleven och detta innebär att om en elev har missat de praktiska delarna i kursen under stora delar så kan den ju inte visa detta i förhållande till kriterierna… Lika så en elev som är motoriskt svag och fixar ligger mot kriterierna för E rakt igenom hela kursen, men vill försöka höja sig sista 6 veckorna av kursen i det praktiska….

    Hur förhåller man sig då?

    Jag förstår det som att de vill att man ska få ut en god rörelseförmåga i många olika saker för att “visa på en mångsidig röresleförmåga” men kan man inte bara skriva det? Kan ju tycka att de som skriver kursplaner bör har förståelse för svenska språkets uppbyggnad….

    Hur arbetar du med detta kunskapskrav och hur meddelar du eleverna vart de befinner sig i sin kunskapsutveckling och vad de ska göra för att ta sig vidare??

    Nu vart det många frågor! =) hehe jag vet att det inte finns absoluta svar, men vore så givande att höra hur du resonerar. Jag börjar ge upp lite…..

    Mvh Mr.T

    • Micke skriver:

      Hej igen Mr T!

      Ja, som du säger är det av komplex karaktär att kunna ge ett bra svar! 🙂 Men, att vända sig till skolverket, där jag vet, inte sitter någon med den idrottskunskap som behövs för att kunna stötta och stödja oss i vårt ämne. Skall försöka att ge en nyanserad bild av hur jag tänker kring de frågor du har.

      Däremot så ska eleven visa detta i ”bredden av aktiviteter” Dvs en kvantitativ mätning… Vad innebär bredden av aktiviteter? Hur många Fysiska aktiviteter utförs i en kurs om 100p som är förlagd över 2 år? En hel del, men låt säga att vi skalar av det mycket(!) och säga att vi behandlar 15 olika bara.. Då måste åtmistone 10 ses som bredden…

      För mig när det kommer till en bredd av aktiviteter resonerar jag som sådan, att det är av ex 8 olika aktiviteter på ett år, så är en bredd för mig 6. Skulle jag ha kursen över 2 år, så skulle det troligtvis bli runt de siffrorna som du pratar om. (även om siffran i sig är ointressant) I mitt vidare resonemang tänker jag att, eleven har möjlighet i denna bredd, att visa på det som står i våra mål och kunskapskrav flertalet ggr! Om vi tar friluftsliv som exempel, skulle jag vilja se att eleven visar på i vitt, blått och grönt friluftsliv dessa med säkerhet och komplex karaktär i olika forum, blir det samt på olika sätt. Vidare så kan vi ta konditionsträning på olika sätt som ett verktyg för att förbättra hälsan, det går att göra på olika sätt, kan eleven visa på en kunskap, i olika sporter, utomhus, på löpbandet, i skogen, på orienteringen etc.

      om en elev då har missat de praktiska delarna vad avser den bredd som krävs för ett högre betyg

      Tolkade din fråga så! Så är mitt resonemang till eleven, att du har under två års tid haft, 7-9 möjligheter att visa på kunskap, teoretiskt och praktiskt på alla mål, centrala innehåll och kunskapskrav under kursen, vilket gör att du inte på den korta tid som är kvar, kunna höja dig så markant. En liknelse, är att tåget har lämnat perrongen 6 ggr, men du har stått kvar. Gör jag mig förstådd, eller snurrar jag till det ännu mer? Hos mig, kan en elev som ligger på ett E i kunskapskraven över närmare två år i en kurs, inte möjlighet att kunna höja sig någon nämnvärt. Men där blir det lite från fall till fall, kanske har eleven några avstickare här och där, då kanske en ny chans innebär ett slutbetyg som D.

      När det kommer till det språkuppbyggnad, ja, där kan jag mindre. 🙂

      Hur arbetar du med detta kunskapskrav och hur meddelar du eleverna vart de befinner sig i sin kunskapsutveckling och vad de ska göra för att ta sig vidare??

      Vad gäller denna del, för att få eleven att ta sig från goda rr förmågor till komplexa, försöker jag att först visa på hur jag tänkt kring en progression i det nämnda. Så om vi tar ex rörelse till musik kopplat till de förmågorna så försöker jag berätta vad som krävs där. Vidare visar jag på olika youtube klipp för att gestalta hur en komplex rr är. Om det är styrketräning så har jag sagt att jag vill att ni kan träna på minst 3 olika sätt under en längre period. Ex, fria vikter, maskin, kroppen som vikt alternativt dynamisk träning. Där har jag då visat på och haft diskussioner med eleverna under perioden som vi utövade styrketräning. Långa svar, hoppas att det gav lite klarhet.

      vi hörs!

      • mr.T skriver:

        Hej igen!

        Ja, jag sitter tillsammans med en annan Idrottslärare nu och försöker backa bandet och försöker få mig en bättre helhetsbild av ämnet och dess krav och förutsättningar. Var i diskussion igår med skolverket med en tjej, Lotta, fruktansvärt trevlig och empatisk, dock kunde hon inte ge några svar på majoriteten av frågorna. Hon hänvisade bla. till ett kommentarsmaterial som ska komma inom en snar framtid(vad nu det innebär). Tack för ditt svar! Jag ser det som vitalt att lärare i ämnet för denna dialog för vi ska ha en chans att få ordning på tåget! Vi har onekligen saker att arbeta med iaf i framtiden =) !

        Trevlig helg!

        Mvh. Mr.T

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam