Examinationer

Under min korta tid som lärare har funderingar kring kunskapsmätning varit av stort intresse. Framförallt vad är det vi vill att eleverna skall kunna? I början var jag ganska naiv, hade kusnkapsmätning på väldigt avancerade saker i idrotten. Efter funderingar samt diverse olika examinationer så har det kommit till mig, att, de skall förstå helheten. Givetvis har vi kriterier samt mål, men är det inte förmågan kring ämnet, att förstå vad som är bra respektive inte bra? (ur hälso perspektiv)

  När kursen är slut så skall de ha förstått helheten och kunna se sammanhang med sin hälsa/ohälsa i ett längre/direkt perspektiv. Givetvis tänker de inte så, de ser endast deras prestation kopplat till betyg. Vi som skolväsende gör det redan från tidig ålder med dem. Vi lär dem, KUNSKAP, Plugga, Prov, Ta in prov-rätta, ge tillbaks. Det är som vi alla har varit med om, korvstoppning, sen försvinner det ut.

Snart jul lov, skall bli skönt.

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Det dagliga arbetet. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam