Prövning del I

Det har så länge jag arbetat varit en ganska stor tvetydighet kring prövning i idrott och hälsa. Säkerligen i andra ämnen också, men det finns vissa riktlinjer som gäller. Att läsa vår gymnasieförordning bidrar inte till att jag blir någon klokare. Det skolverket säger är följande:

En elev i gymnasieskolan har rätt att genomgå prövning i alla kurser och det gymnasiearbete som ingår i elevens individuella studieplan, om eleven inte tidigare har fått betyg på kursen eller gymnasiearbetet eller om eleven har fått betyget F. Denna rätt gäller vid den egna gymnasieskolan. (8 kap. 24 § gymnasieförordningen (2010:2039))………
….Prövning får göras endast vid en gymnasieskola som anordnar den aktuella kursen eller, när det gäller gymnasiearbetet, utbildning inom det kunskapsområde som gymnasiearbetet avser. (8 kap. 25 § gymnasieförordningen)

Utifrån det nämnda ovan får vi endast veta att eleven har rätt att göra en prövning, således inga andra riktlinjer. Tittar vi på den nämnda paragrafen i gymnasieförordningen  så säger det inte något av adekvat vikt, utan endast att betyg skall sättas efter prövning. Det behöver vi inte vara några NASA forskare för att förstå.

Tittar vi vidare i gymnasieförordningen så kommer det upp 20 träffar vad avser prövning.

Mycket text för lite svar!

Dock så består majoriteten av dessa träffar inte om vad som gäller vid en prövning. Vill ni titta själva så kan ni gå till länken här! (sök prövning)

I ett sådant här dilemma, även om alla skolor har olika förutsättningar när det kommer till prövningar, är att det blir så mycket hemma snickeri enligt min mening. Är helt övertygad om att det finns väldigt många skolor som har grymt bra rutiner. När det kommer till en prövning i idrott och hälsa. Ni som har det får mer än gärna dela med Er.  I praktiska prövningar så handlar det om de praktiska aspekterna som gör att det blir lite knepigare än vanligt.

Det är många frågor som poppar upp i huvudet vid en praktisk/teoretisk prövning.

  • Kan vi mäta de praktiska delarna vid enstaka tillfällen?
  • Går det att ha fem träffar för att du som lärare skall förstå att eleven kan samt förstått vad arbetspuls innebär?
  • Kan du på 5 lektioner tolka att en elev har utfört en bredd av aktiviteter?
  • Prövar elever i en prövning endast mot E kriteriet och de centrala innehållen?
  • Skall inte en elev som prövar sina kurser, pröva mot alla betygsnivåerna?
  • Kan du som lärare börja på en ny skola, med elever som vill pröva kursen, ta del av saker som de gjorde året innan med en lärare som inte arbetar kvar på skolan?

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Prövning Idrott och hälsa. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Prövning del I

  1. Pingback: Prövning del II |

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam