GY11

Tankar och reflektioner inför GY11. Som bekant så kommer det inför hösten 2011 en ny skolreform, där, oavsett regering som styr komma nya betygskriterier och mål till gymnasiet och grundskolan. Många frågor uppkommer när något nytt blir till, framförallt om vi inte förstår vad som krävs av oss som pedagog. Personligen välkomnas denna nya reform, där framförallt idrottsämnet blir tydligare i våra ögon. Sen kommer det givetvis ta ett tag innan vi förstår samt hur vi examinerar och bedömer de nya kriterierna.

Sen hoppas jag innerligen att regeringen oavsett vilka som vinner valet, att de lägger ner resurser på att skicka ut föreläsare kring den nya skolreformen. Att vi som befinner oss i verkligheten kan få ta del av tankar, idéer och förslag på hur kunskapen mäts på bästa sätt. Men att vi som ändock skall vara ”proffs” på att kunna bedöma. Där vill vi påstå, är en utopi. Vill inte sticka ut hakan med att säga, att det inte finns någon institution i samhället som arbetar systematisk med betygskriterier för pedagoger. Dock är påståendet att, omfånget är stort. Institutioner som utbildar pedagoger har inte något systematiskt arbetssätt på hur bedömning och betygsättningen skall gå tillväga. Konstigt!!!

Det som jag ställer mig väldigt frågande till är, Sverige som är fullt medvetet om vikten av rörelse, utformar en ny skolreform som innebär endast 100p idrott och hälsa. Visst det finns kurser som skolan kan ta med i fördjupningen i de diverse olika programinriktningarna. Om en elev väljer att studera det naturvetenskapliga- eller samhällsvetenskapliga programmet så kommer inte den eleven att välja idrott och hälsa 2 när det finns val som ger en större möjlighet att studera vidare på universitetet.

Den ambivalens som ändock finns vad gäller det ovannämnda. Paradoxen är att vi är väldigt framstående vad gäller fysisk aktivitet i Sverige. För några år sedan så kom det fram att vi skulle skriva ut fysisk aktivitet på recept. Vi har våra 11 folkhälsomål. Vårt gröna nyckelhål på dagligvaror, e tc. Varför? Jo för att vi är fullt medvetna om vikten av fysisk aktivitet och en hälsosam kost. Vidare vet vi att samhället sparar ofantliga pengar på arbeta preventivt istället för vänta till själva sjukdomstillståndet och lägga en massa pengar på göra oss friska.

I flertal motioner i riksdagen så står vikten av att idrottstimmarna i skolan måste öka, men med vår vetskap, är att, så är inte fallet. Nu när Idrott och hälsa 2 konkurrerar med fler ”viktiga” ämnen så kommer det troligtvis att permitteras en del idrottslärare. Tråkigt!!! Börja gå på PT-kurser. Kanske har vi en framtid där!

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Allmänt, Betygsättning, Det dagliga arbetet, GY11, Pedagogik. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam