Friluftslivslektioner – GY11

Nu i början på hösten har friluftsliv varit ett tema för oss. Vi har haft 4 lektioner inklusive teori. Vi började med nedanstående del.

Upplägget för friluftslivdelen i år, till att börja med är grönt friluftsliv nu vilket det går att avspegla från vår kursplan. Den första lektionen så gjorde vi så att vi tillsammans joggade 2km till Haga södra för att lägga ut fällor, Se bild:

När vi kom fram så hade eleverna fått som läxa att ta med sig en petflaska med vatten innan. För att det fanns inget vatten att dricka på plats. Att jogga i långsamt tempo med klasserna tog lite olika tid, men allt från 10-25min. Oavsett fanns det lite tid kvar till fys när vi kom fram också. Vidare tog vi pulsen och pratade om hjärtats inverkan på konditionsträning. Vi gjorde dessa fiskfällor, pratade om allemansrätten lite grann. Efter det så joggade vi tillbaka. Centralt innehåll här är; Utemiljöer och naturen som arena för rörelseaktiviteter och rekreation, Metoder och redskap för friluftsliv, Den fysiska aktivitetens och livsstilens betydelse för kroppslig förmåga och hälsa.

Lektion nr 2. Där hade vi teoretiskt genomgång om vad friluftsliv är och var. Hur det utvecklades samt hur det ser ut idag med den aktiviteten. Lektion nr 3. Vi träffade där vi hade lagt ut våra fiskefällor. Dessvärre hade inte någon av mina fyra klasser lyckats fånga något, men en snigel hade tagit sig in. Där hade jag med mig stormkök och körde ätbart tema. Det vill säga vad kan vi äta av naturen. Delade in klassen i grupper och bad de hämta lite saker. Se de bilder nedan:

De fick även hämta Nässlor, barr och olika bär som de fick laga på stormköken. Eleverna uppskattade att de fick prova på att göra dessa sakerna. Det är lite jobbigt kan de tycka, men på efterhand gick alla därifrån glada. Tog två bilder när de höll på.

Lektion nr 4: Så hade vi stjärnorientering i Liljanskogen. Vet att jag skrev förra läsåret att jag inte tycker att orientering är friluftsliv. Vilket jag står fast vid. Men stjärnorienteringen är inte på tid. De gör det i sin egen takt. Jag presser dem inte mot några betyg eller något sådant. De skall lära sig att hantera en karta.

På detta kommer det även komma ett enklare läxförhör på allemansrätten. Endast för att se vad de har tagit åt sig av teorin samt vad jag sagt på lektionstid. Ni ser det i ovanstående bildspel.

Centrala innehållet:

  • Den fysiska aktivitetens och livsstilens betydelse för kroppslig förmåga och hälsa.
  • Motions-, idrotts- och friluftsaktiviteter som utvecklar en allsidig kroppslig förmåga.
  • Träningsmetoder och deras effekter, till exempel konditions- och koordinationsträning. (Orienteringen)
  • Utemiljöer och naturen som arena för rörelseaktiviteter och rekreation.
  • Metoder och redskap för friluftsliv.

Betyget E

Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra aktiviteter i naturmiljöer. Dessutom kan eleven översiktligt diskutera friluftsliv, motion och idrott som sociala och kulturella fenomen och översiktligt beskriva hur olika livsstilar och kroppsideal framträder i träningsverksamheter, friluftsliv och samhället i övrigt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Du hittar det hos KGMAB

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Friluftsliv, GY11. Bokmärk permalänken.

2 svar på Friluftslivslektioner – GY11

  1. Kristin skriver:

    Kul att ta del av! Jag har brottats en del med hur eleven ska diskutera friluftsliv….
    Jag skulle vilja hitta bra artiklar om friluftslivet som social och kulturell företeelse. Att diskutera friluftslivet ur historiskt perspektiv tycker jag ger mycket bra underlag för diskussion och jag har testat att låta eleverna fundera över hut friluftslivet skulle kunna se ut om 100 år. Hur de skulle vilja att det utvecklades osv. Miljöperspektivet är att annat område, hållbart friluftsliv, vad innebär det. Där har jag hittat en del material på internet. Riksidrottsmuseet har förresten ett bra underlag också- diskussionskort att kopiera och diskutera utifrån.

    Ditt upplägg verkar ge bredd och variation. Jag kan tipsa om att meta. Hade turen att alla klasser jag haft i Edsviken (Sollentuna) fick fisk! I år fick klasserna använda stormkök för att laga lunch. Grupperna fick planera maten och köpa in ingredienser själva. Det blev allt från grönsakswok till chokladfondue! Naturprogrammet har 20 p friluftsliv för lägerverksamhet- hajk ett dygn. Det ger stor praktisk erfarenhet, men reflektionsuppgiften gjorde ändå att spannet E-A fanns eftersom jag inte hunnit preppa ordentligt med perspektiv på friluftslivet osv..
    Lycka till!

    • Micke skriver:

      Tack för ditt inlägg Kristin! Skall definitivt ta med mig ditt tips kring att meta. Hade lite funderingar på, hur kan vi använda oss av endast naturen för att försöka fånga fisk. Det skulle vara en kul utmaning. Vill tacka för tipset med Riksidrottsmuseet. En sida jag tycker är bra att använda sig av som lärare, lite svårt för eleverna, är, http://www.svensktfriluftsliv.se/.

      Ett sätt att examinera, som samtidigt är ett ämnes övergripande arbete med svenskan, är att ha en debatt eleverna sinsemllan. Det funkar grymt bra, i flesta fall.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam