Prövning del IV – Idrott och hälsa 1 (lösning?)

Under en längre tid har jag haft en inre dialog, spottat och svurit. Det handlar om att försöka få till en kvalitativ prövningsmetod för idrott och hälsa 1. Det är otroligt komplicerat. Framförallt när vi har rektorer som tror att vi mäter en praktiskt teoretiskt kurs på två veckor alternativt fyra prövningstillfällen. Glöm inte bort att prövningen skall vara gratis, så att ni inte kräver att eleven skall behöva betala något. 

Prövning idrott och hälsa 1

Hur arbetar du med prövningen på din skola, kanske kan detta hjälpa dig?

Har räckt ut min han till det avlånga landet om förslag. Fick in en tanke/förslag från en läsare, Richard. Tyckte att han hade ett bra upplägg som jag tagit en del ifrån. Upplägget är mer anpassat mot min vardag. Så ni bör ändra om det skall fungera för er (kanske). Har även funderat på examensmålen när prövningen formades, men har valt att inte lägga in dem här, för det hjälper inte till i någon utsträckning för er.

Det som gäller för prövning har jag nämnt i andra inlägg. (https://blogg.idrottslarare.se/?cat=15) Glöm inte bort att eleven har laglig rätt att pröva mot hela betyggskalan. Men vi vet, att så  ser det inte ut i samhället alla skolor som har praktiskt teoretiska prövningar. Alla skolor snickrar på sitta träplankor.  

Har tänkt mig på följande sätt, ta det som ni vill, eller kasta! 🙂

I gymnasieskolan har en elev som redan har fått minst betyget E på en kurs eller på projektarbetet inte rätt att få gå om kursen och inte heller möjlighet att få ett nytt betyg (6 kap. 14 § och 7 kap. 14 § i gymnasieförordningen).

Vidare är en del av kunskapsmålen praktiska vilket medför att en prövning i kursen vid ett tillfälle blir ohållbart. Vilket medför att eleven blir examinerad fortlöpande under en längre period.

I kunskapsområdena blir eleven examinerad praktiskt samt teoretiskt. Vilket medför att eleven kommer att behöva visa sina praktiska kunskaper på lektionstid med andra klasser eller på andra tider som passar in i verksamheten.

En elev i gymnasieskolan har rätt att genomgå prövning i alla kurser och det gymnasiearbete som ingår i elevens individuella studieplan, om eleven inte tidigare har fått betyg på kursen eller gymnasiearbetet eller om eleven har fått betyget F. Denna rätt gäller vid den egna gymnasieskolan. (8 kap. 24 § gymnasieförordningen (2010:2039)

Eleven ____________________ har blivit kallad till ett informationsmöte den ______________ i sal _____ för att ta del av det upplägg som åligger i prövningen. Du som elev måste närvara på detta informationsmöte för att ta del av den information, upplägg, tider, böcker, häften som krävs för att du skall kunna klara av prövningen.

Prövningsinformation

 Elevens åtaganden

Det är elevens ansvar att inhämta information om hur de olika kunskapsområdena kommer att examineras. Vidare åligger det eleven att upprätthålla sig uppdaterad vilket kunskapsområde det arbetas med samt vilka betygskriterier som går att uppnå vid varje examination. Även i de praktiska samt teoretiska delarna. Eleven ges möjlighet att visa sina kunskaper och förmågor på många olika sätt men är själv ansvarig för att delta i undervisningen på ett sådant sätt att läraren har tillräckligt underlag för bedömning.

Undervisande lärares åtaganden

Undervisande lärare åtar sig att se till så att eleven skrivs in i kursen och får tillgång till den på ERT INTRANÄT. Läraren ska dessutom tillhandahålla eleven med aktuellt material och information, samt sätta betyg i slutet på kursen.

Lärare: Prövande lärare ser till att ge den prövande eleven får tillgång till den litteratur som behövs för att klara av prövningen.

Elev: Som prövande elev behöver du införskaffa dig av en blogg där du kommer få en del av de teoretiska uppgifterna som du behöver utföra för att klara av vissa teoretiska uppgifter. Vidare på bloggen kommer du att behöva dokumentera en hel del träning i form av bilder och videos. Du kan välja att ha en stängd blogg med lösen, se då till att din lärare får tillgång till lösenord. Vidare kommer din lärare att lägga upp frågor som denne vill att du skall besvara via bloggen. Då blir det också lättare för läraren att se din kunskap och progression i de prövande delarna.

Prövningen är upplagd på följande sätt:

Du som elev kommer att pröva kursen under 4 månader. Under dessa fyra månaderna kommer vi att mäta kunskap både praktiskt och teoretiskt. 

1. Iformationsmöte om hur prövningen går till plus att vi denna gång kommer att utföra ett konditionstest och styrketest som ligger till grund för ditt träningsupplägg/träningsdagbok. Dessa testerna kommer göras 3 ggr, 1 i början, 1 i mitten och 1 på slutet för att se en individuell progresseion kring ditt träningsmål.

2. Livräddande första hjälp och L-ABC samt skadehantering i bassäng.

3. Inlämningsuppgifter på vadera 10 sidor.

4. 50 timmar dokumenterad fysisk aktivitet på din blogg i form av bilder och videos.

5. En ergonomisk jämnförelse. Där du tar skolan som arbetsplats jämfört med en annan. Denna skall redovisas med ppt. Redovisningen bör vara xx min lång.

6. Deltaga på 3 friluftslivdagar med tillhörande inlämningsuppgift.

 

Kunskapsområde 1, Här får ni själva lägga in vad ni anser kan vara relevant.

Betygsnivåer: F-A

Kunskapsområde 2;   Här får ni själva lägga in vad ni anser kan vara relevant.

Kunskapsområde 3, Här får ni själva lägga in vad ni anser kan vara relevant

Kunskapsområde 4: Se ovan

Kunskapsområde 5: Se ovan

Kunskapsområde 6: Se ovan

Jag har medvetet inte lagt in på vilket sätt jag tänker mig i de olika kunskapsområden, vill att ni skall hitta det som passar er skola bäst. Hoppas att det kunde bidra till en tankeställare.

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Det dagliga arbetet, GY11, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

4 svar på Prövning del IV – Idrott och hälsa 1 (lösning?)

  1. agneta isacsson skriver:

    Intressant och genomtänkt. Som tur är är detta inte aktuellt riktigt än så man hinner fundera mera. Men visst tar en prövning tid. På vår skola har vi haft som regel att anmälan måste vara läraren till del senast till jul så att prövningen kan ske under hela vårterminen.

    • Micke skriver:

      Hej Agneta!

      Tack för ditt inlägg!
      Vi har börjat med våra prövningar. Vi har vår idrott och hälsa 1 kurs på 1 år, så vi är inne i det nya systemet med prövningar.
      Så vi har en del att arbeta med, det har du rätt i 🙂

  2. Kristin skriver:

    Hej!
    Tack för att du delar med dig av dina tankar och idéer!
    Jag har tidigare läst, men inte kommenterat 😉 så nu är det dags att bidra tänkte jag.
    Ditt upplägg med en blogg som bas tycker jag om, har funderat på att ha det även i vanliga kursen, men avvaktar pga att jag är orolig att det ska bli för stor arbetsbelastning.Har du provat? Jag har arbetat som lärare i svenska också och då kändes det mer naturligt – måste även se till elevens situation och om man får blogga i många ämnen kan det kännas tungt. Nu över till prövningen, jag undrar hur du tänker att uppgifterna är kopplade till kunskapsområdena? Är de det eller är kunskapsområdena något annat? Annars är jag med på hela prövningsidén.
    Återigen tack för dina bidrag!

    • Micke skriver:

      Hej Kristin!

      Tack för att du läser och nu bidrar med dina tankar. 🙂
      När det kommer till dina tankar vad avser blogg i vardagen har vi gjort så i kursen idrott och hälsa 2, då vi kände att det var ett rätt sätt att ha progressionen från Idh1. Min upplevelse är inte att det är jätte mycket, men jag har inte 8:a klasser som många andra har. Sen är, min upplevelse, att eleverna tycker om att skriva på datorn. Sen tror jag inte att det är många lärare som ber eleverna blogga.
      Dock, så tycker jag, att efter varje lektion så har de fått 10-15 min som de svara på ett par frågor direkt i bloggen. Det kräver både internet och dator på plats.

      Ett exempel kring kunskapsområden i prövningen, för det är så jag tolkar din fråga. Så tänker jag tex, Hälsa & samhälle. Utifrån den rubriken (kunskapsområdet) har jag de centrala innehållen och målen kopplat till uppgifter som jag anser är kvalitativa till huvudrubriken.

      Hoppas jag har förstått dina frågor och tankar rätt, annars är det bara att höra av sig igen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam