Vattenlivräddning – Gymnasiet

Denna veckan har jag gått in i badhuset med eleverna. Där de har fått prova på vattenlivräddning med centrala innehåll och betygskriterier. Känner att den skulle kunna omarbetas mycket mer för att bli bättre. Tycker dock att den fungerar, men kan bli bättre. Valet var att dela klassen på 32 till halvklass, så planeringen är för 16 personer.

Nedan är de centrala innehållen och kriterier med en förklaring bredvid.

C2 Motions-, idrotts- och friluftsaktiviteter som utvecklar en allsidig kroppslig förmåga

C7 Säkerhet i samband med fysiska aktiviteter

C8 Åtgärder vid skador och nödsituationer, till exempel livräddande aktiviteter vid blödning och drunkningstillbud.

Namn____________________________

Vad Översiktligt Säkerhet Med säkerhet
Simma 7,5,3min
Plocka docka
Flippa livboj
Bogsera med säkerhet
Få upp på kanten
Utföra HLR
Annat som behövs noteras

Det ovan är lite som en checklista på vad eleven lyckas med under denna gång. Har varit inne och tittat på svenska livräddarförbundet, de kraven som de har kan du se nedan:

Bli livräddare

Det finns en rad olika utbildningar för att bli livräddare, du börjar med att gå poollivräddare och sen kan du bygga på kurser efterhand. Många av livräddarna som tävlar i SM och VM har gått flera utbildningar.

Våra livräddarutbildningar

Poollivräddare

Efter du har blivit godkänd som poollivräddare kan du arbeta som badvakt på badhus och simhallar.

Förkunskapskrav:

Vara 17 år fyllda. Medlem i Svenska Livräddningssällskapet. Utan simglasögon kunna plocka upp ett föremål från botten. Du ska under den senaste sexmånadersperioden avlagt godkända prov för Delfinen guld:

  • Simma 500 meter bröstsim.
  • Simma 200 meter ryggsim.
  • Flyta 100 meter eller i fyra minuter.
  • Vattentramp 100 meter eller i fyra minuter.
  • Djupdykning; djup 2 meter, två gånger från vattenytan och två gånger från kant.

Kunna ta sig upp från bassängen på en kant som är minst 30 cm över vattenytan, tre gånger i följd. Kunna hoppa fothopp från minst 1 meters höjd. Kunna dyka från en startpall. Du ska vara frisk enligt Svenska Livräddningssällskapets hälsodeklaration.

Vi kan inte ställa de kraven givetvis, men de ger ändå några idéer om vad som kan vara relevant. Det som har varit i fokus är:

  • Simma 200 meter
  • Plocka upp docka på 2m djup
  • Bogsera en kompis
  • Veta hur en livboj används som förlängda arm
  • kunna HLR

Mallen som ligger högre upp är ett sätt att bocka av vad eleven har gjort. MEN, vill också trycka på att det som står där uppe i mallen, ligger till grund för kriterierna som ligger nedan.

E

Eleven kan med goda rörelsekvaliteter genomföra en bredd av aktiviteter som utvecklar den kroppsliga förmågan (simningen, ingen direkt tid, men får inte ta för lång tid, så att personen drunknar.)

Eleven visar i utövandet av idrott, motion och friluftsliv hänsyn till sin egen och andras säkerhet och kan i samråd med handledare vidta åtgärder vid skada eller nödsituation.(livräddning, utföra HLR)

Eleven kan översiktligt redogöra för de krav som olika situationer ställer på ergonomisk anpassning av rörelser. (Ej plocka upp docka, använda sig av livboj och få upp kompis på kanten)

C

Eleven kan med säkerhet och med goda rörelsekvaliteter genomföra en bredd av aktiviteter som utvecklar den kroppsliga förmågan. (utför simningen och bogsera på under 6 min?)

Eleven visar i utövandet av idrott, motion och friluftsliv hänsyn till sin egen och andras säkerhet och kan efter samråd med handledare vidta åtgärder vid skada eller nödsituation.

Eleven kan med viss säkerhet anpassa sina rörelser ergonomiskt till olika situationer…. (här kan eleven ta sig till botten, men ej plocka upp dockan, lyckas på ett säkert sätt flippa över livboj och bogsera säkert)

A

Eleven kan med säkerhet och med goda rörelsekvaliteter genomföra en bredd av aktiviteter som utvecklar den kroppsliga förmågan. (utför simningen, plocka upp docka,  bogsera och HLR på under 3 min)

Eleven visar i utövandet av idrott, motion och friluftsliv hänsyn till sin egen och andras säkerhet och kan efter samråd med handledare vidta åtgärder vid skada eller nödsituation.

Eleven kan med viss säkerhet anpassa sina rörelser ergonomiskt till olika situationer…. (här kan eleven plocka upp dockan, flippa över livboj, bogsera med säkerhet, inte utsätta sig själv för fara utan använda livbojen som förlängda armen, få upp personen på kanten, kunna HLR felfritt)

Ni finner det hos KGMAB

Ni finner det hos KGMAB

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Det dagliga arbetet, GY11. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam