Elevers förståelse för ämnet/uppgifter

Blir så trött varje år vid denna tiden. Det är inte mer än mänskligt i vårt yrke. Men det hade kunnat vara lite lättare om jag/vi slapp alla dessa konstiga ursäkterna till att inte vilja deltaga, eller att de anser sig HA en anledning till att inte deltaga på idrotten. Har du jobbat några år, ja då har du hört det mesta.


Det blir lite annorlunda med en fysisk aktivitet. Vi kan ha träningsvärk alternativt vara sjuka. Men dessa idrottspersoner, som alltid säger, hade match i helgen, tränade igår eller något annat. ( finns många olika kategorier) Så är inte med idag på gympan eller tar det lite lugnare på gympan idag.
Undrar om det fungerar på Svenska lektionen. Jag läste en bok i helgen så jag tar det lugnt idag ELLER såg på två engelska filmer nu i helgen, så har fått min dos av engelska denna vecka. Läste Metro på väg till skolan, så jag hoppar samhällsvetenskapen.
Ja, svarta hatten där!

Tänkte jag vill ge en tanke med frågeställningar kopplat till motion och friluftsliv. Lite vetenskaplig fakta kring det.
Vi vet att motion är en faktor för vårt välbefinnande. Det som är intressant är den ekonomiska aspekten med motion. Tittar vi på vårt grannländer Finland & Norge, så har dom tittat på följande:

Den kroppsliga (somatiska) ohälsa ofta är intimt förknippade med varandra. Urpo Kiiskinen har granskat kostnader av bristande motion i Finland år 2008 och han säger att det motsvarar ca 2.5% av hälsovårdens totala kostnader, dvs. 200-250 miljoner euro.(7) Norska beräkningar visar att om 10 000 människor går 10-15 minuter extra varje dag, kommer det inne- bära en välfärdsvinst på 250 miljoner NOK årligen.
Vi har arbetat lite kortare med ett konditionsupplägg. Eleverna har planerat 4 lektioner där de har haft möjligheten att lägga upp sin konditionsträning utifrån egna förutsättningar.  Vi började med ett konditionstest “coopertestet”. Sedan, utifrån det testet har de planerat upp fyra lektion själva, med mig som handledare/bollplank.

(Förutsättningarna innan var diverse olika sätt att träna kondition på, se inlägg)
Uppgiften såg ut så här med följande kriterier: 

  1. 1.       Syfte

Du har nu i kursen provat på olika typer av konditionsträning, kondition/styrka, arbetat med puls som verktyg samt genomfört ett konditionstest.  Syftet med denna uppgift är att du ska utifrån konditionstestet och det vi tagit upp om kondition utforma ett träningspass med syfte att förbättra din kondition och motivera varför du valt att lägga upp det som du gjort.  Syftet är sedan att genomföra träningspasset på nästkommande lektioner. Syftet är alltså att lära sig att planera, genomföra och utvärdera, något som du efter träningspasset gör och sedan gör förändringar och motiverar dessa för att sedan genomföra träningspasset igen.  Denna planering är lite av en kortare karaktär och kommer byggas vidare på i styrkedelen efter jul.

 

Planering

Lektion Teori: Planering av träningspass – skall vara färdigt idag ( de första två lektionerna. Coopertest hade gjorts innan)!

Lektion 1: Genomförande – Utvärdering och förändring

Lektion 2: Genomförande

Lektion 3: Genomförande

Lektion 4: Coopertestet – Utvärdering och förändring Inlämning onsdag V51

2.       Centralt innehåll & Kunskapskrav

Eftersom det var ett kortare planeringsupplägg så har vi valt att mäta två färdigheter, en praktiskt och en teoretisk.

3.       Uppgift

Planering

Det första du ska göra är att utifrån konditionstestet lägga upp en plan för hur du ska genomföra ett träningspass på ca 60 min för att förbättra din kondition. Du skall även motivera ditt upplägg samt diskutera konditionens och livsstilens betydelse för den kroppsliga förmågan och hälsan.  Nedan finns frågor till din hjälp;

      • Vad fick du för resultat på konditionstestet?
      • På vilken nivå ligger din kondition? Tycker du att det verkar rimligt utifrån hur mycket du tränar?
      • Om du inte genomförde konditionstestet, vilken nivå tror du din kondition ligger på och varför? (uppskatta den utifrån dina motionsvanor)
      • Hur kan du träna din kondition med målet att förbättra den?
      • Beskriv ditt upplägg på träningspasset! (vad behöver det innehålla?)
      • Varför har du valt detta upplägg?

När du ska motivera din planering är det viktigt att du visar var du får informationen ifrån dvs. att källhänvisa. Om du använder annan information/teori än den vi har gått igenom på lektionerna bör du tydligt visa på det. T.ex.:

Efter ett hårt träningspass är det viktigt att dricka mycket vatten för att fylla på vätskedepåerna (www.suntliv.nu)   Eller

Enligt suntliv.nu är det viktigt att efter ett hårt träningspass dricka mycket vatten för att fylla på vätskedepåerna.

4.2 Genomförande

Träningspasset som du utformat genomförs på nästa lektion.

4.3 Utvärdering & förändring

Efter träningspasset ska du utvärdera hur det gick och varför? Kanske bör du öka/minska sträckan, intensiteten eller antalet intervaller?

De förändringar som görs skrivs in i planeringen (samma dok som tidigare) under en ny rubrik: Utvärdering, samt motiveras. Om din utvärdering visar på att inga förändringar ska göras bör detta motiveras.

4.4 Genomförande

Träningspasset som du utformat genomförs på nästa lektion.
 Har haft samtal med de flesta under dessa lektioner, så kallade formativa diskussioner, med direkt feedback till dem. Där jag försökt att kartlägga vad varje elev tänkt sig under själva konditionspasset/lektionen. Har misslyckats där känns det som. Då de flesta bara sagt, jag kör på löpbandet, cykel och avslutar med rodd. Där mina följdfrågor blir många.
Andra elever har kört lågintensivt i 50 min.  Min fråga har vart då: vad har du haft för upplägg idag!? -jag har kört medelintensivt varvat med högintensivt!
Gissa vad min direkta freedback blev då.

 

Ni finner det hos KGMAB

Ni finner det hos KGMAB

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Allmänt, Det dagliga arbetet. Bokmärk permalänken.

Ett svar på Elevers förståelse för ämnet/uppgifter

  1. kristin skriver:

    Ja, det där är intressant…att inte köra fullt på idrotten för att man tränat dagen innan!!
    Ditt upplägg liknar mitt när det gäller egen planering i åk 1. Jag tänkte låta eleverna självskatta sig också i bedömningsmatrisen. Gör du det? Då kan man få intressanta diskussioner!

    I åk 2 har jag i år låtit eleverna ha 3 mål att jobba mot under hela året! Det tycker jag har gett bra resultat! Det har kunnat vara kost, stress, rörlighet, kondition, styrka, psykiskt välbefinnande. Ett av målen skulle vara av fysisk karaktär så att man kunde jobba med det på lektionen. Jag upplever ett helt annat intresse och ökat engagemang nu när det är mer valbart och fler elever når högre kunskaper. Tack för att du delar!/ god jul!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam