|
|
|
Uppgift |
E |
C |
A |
Kondition |
Eleven
kan med goda rrelsekvaliteter genomfra en bredd av konditionsaktiviteter
som utvecklar den kroppsliga frmgan |
Eleven
kan med skerhet och med goda rrelsekvaliteter genomfra en bredd
av konditionsaktiviteter som utvecklar den kroppsliga frmgan. |
Eleven
kan med skerhet och med goda rrelsekvaliteter genomfra en bredd
av konditionsaktiviteter, ven av komplex karaktr, som utvecklar den
kroppsliga frmgan. |
Orientering 1 HT |
Eleven
kan med goda rrelsekvaliteter genomfra en bredd av konditions- och
friluftslivsaktiviteter som utvecklar den kroppsliga frmgan |
Eleven
kan med skerhet och med goda rrelsekvaliteter genomfra en bredd
av konditions- och friluftslivsaktiviteter som utvecklar den kroppsliga frmgan. |
Eleven
kan med skerhet och med goda rrelsekvaliteter genomfra en bredd
avkonditions- och friluftslivsaktiviteter , ven av komplex karaktr,
som utvecklar den kroppsliga frmgan. |
Eleven kan med goda rrelsekvaliteter genomfra
aktiviteter i naturmiljer. |
Eleven
kan med skerhet och med goda rrelsekvaliteter genomfra
aktiviteter i naturmiljer. |
Styrketrning |
Eleven
kan med goda rrelsekvaliteter genomfra en bredd av
styrketrningsaktiviteter som utvecklar den kroppsliga frmgan |
Eleven
kan med skerhet och med goda rrelsekvaliteter genomfra en bredd
av styrketrningsaktivitetersom utvecklar den kroppsliga frmgan. |
Eleven
kan med skerhet och med goda rrelsekvaliteter genomfra en bredd
av styrketrningsaktiviteter, ven av komplex karaktr, som utvecklar
den kroppsliga frmgan. |
Dans |
Eleven
kan med goda rrelsekvaliteter genomfra en bredd av dansaktiviteter som
utvecklar den kroppsliga frmgan |
Eleven
kan med skerhet och med goda rrelsekvaliteter genomfra en bredd
av dansaktivitetersom utvecklar den kroppsliga frmgan. |
Eleven
kan med skerhet och med goda rrelsekvaliteter genomfra en bredd
av dansaktiviteter, ven av komplex karaktr, som utvecklar den
kroppsliga frmgan. |
Orientering 2 VT |
Eleven
kan med goda rrelsekvaliteter genomfra en bredd av konditions- och
friluftslivsaktiviteter som utvecklar den kroppsliga frmgan |
Eleven
kan med skerhet och med goda rrelsekvaliteter genomfra en bredd
av konditions- och friluftslivsaktivitetersom utvecklar den kroppsliga
frmgan. |
Eleven
kan med skerhet och med goda rrelsekvaliteter genomfra en bredd
av konditions- och friluftslivsaktiviteter, ven av komplex karaktr,
som utvecklar den kroppsliga frmgan. |
Eleven kan med goda rrelsekvaliteter genomfra
aktiviteter i naturmiljer. |
Eleven
kan med skerhet och med goda rrelsekvaliteter genomfra
aktiviteter i naturmiljer. |
Isvak |
Eleven
kan med goda rrelsekvaliteter genomfra en bredd av friluftsaktiviteter som
utvecklar den kroppsliga frmgan |
Eleven
kan med skerhet och med goda rrelsekvaliteter genomfra en bredd
av friluftsaktiviteter som utvecklar den kroppsliga frmgan. |
Eleven
kan med skerhet och med goda rrelsekvaliteter genomfra en bredd
av friluftsaktiviteter, ven av komplex karaktr, som utvecklar den
kroppsliga frmgan. |
|
Eleven visar i utvandet av idrott, motion och
friluftsliv hnsyn till sin egen och andras skerhet och kan efter
samrd med handledare vidta tgrder vid skada eller ndsituation. |
HLR |
Eleven
visar i utvandet av idrott, motion och friluftsliv hnsyn till sin egen och
andras skerhet och kan i samrd med handledare vidta tgrder vid
skada eller ndsituation. |
Eleven
visar i utvandet av idrott, motion och friluftsliv hnsyn till sin egen och
andras skerhet och kan efter samrd med handledare vidta tgrder
vid skada eller ndsituation. |
Konditionsuppg |
I
samband med det beskriver eleven versiktligt aktiviteternas och
livsstilens betydelse fr den kroppsliga frmgan och hlsan. |
I
samband med det kan eleven utfrligt beskriva aktiviteternas och
livsstilens betydelse fr den kroppsliga frmgan och
hlsan. Beskrivningen innehller frklaringar med koppling till
relevanta teorier. |
I
samband med det kan eleven utfrligt och nyanseratbeskriva
aktiviteternas och livsstilens betydelse fr den kroppsliga frmgan och
hlsan. Beskrivningen innehller frklaringar med koppling till
relevanta teorier. |
Konditionsplanering/genomfrande |
Eleven
kan bedma sina egna utvecklingsbehov i frga om kroppslig frmga och
kan med viss skerhet vlja omrden och metoder fr trning, ta ett
aktivt ansvar fr att genomfra dessa samt med enkla omdmen
vrdera resultatet. |
Eleven
kan bedma sina egna utvecklingsbehov i frga om kroppslig frmga och
kan med viss skerhet vlja omrden och metoder
fr regelbundentrning, ta ett aktivt ansvar fr att genomfra dessa
samt med nyanseradeomdmen vrdera resultatet. |
Eleven
kan bedma sina egna utvecklingsbehov i frga om kroppslig frmga
och med skerhet vlja omrden och metoder
fr regelbunden trning, ta ett aktivt ansvar fr att genomfra
dessa samt med nyanserade omdmen vrdera resultatet i
relation till trningsmetodernas teorier. Dessutom kan eleven anpassa sin
trning till variationer i frutsttningarna. |
Styrjetrningsplanering/ genomfrande |
Eleven
kan bedma sina egna utvecklingsbehov i frga om kroppslig frmga och
kan med viss skerhet vlja omrden och metoder fr trning, ta ett
aktivt ansvar fr att genomfra dessa samt med enkla omdmen
vrdera resultatet. |
Eleven
kan bedma sina egna utvecklingsbehov i frga om kroppslig frmga och
kan med viss skerhet vlja omrden och metoder
fr regelbundentrning, ta ett aktivt ansvar fr att genomfra dessa
samt med nyanseradeomdmen vrdera resultatet. |
Eleven
kan bedma sina egna utvecklingsbehov i frga om kroppslig frmga
och med skerhet vlja omrden och metoder
fr regelbunden trning, ta ett aktivt ansvar fr att genomfra
dessa samt med nyanserade omdmen vrdera resultatet i
relation till trningsmetodernas teorier. Dessutom kan eleven anpassa sin
trning till variationer i frutsttningarna. |
Prov 1. trningslra, kost, doping, normer. |
Dessutom
kan eleven versiktligt diskutera friluftsliv, motion och idrott
som sociala och kulturella fenomen och versiktligt beskriva hur
olika livsstilar och kroppsideal framtrder i trningsverksamheter,
friluftsliv och samhllet i vrigt. |
Dessutom
kan eleven utfrligt diskutera friluftsliv, motion och idrott som
sociala och kulturella fenomen och utfrligt beskriva hur olika
livsstilar och kroppsideal framtrder i trningsverksamheter, friluftsliv och
samhllet i vrigt. |
Dessutom
kan eleven utfrligt och nyanseratdiskutera friluftsliv, motion och
idrott som sociala och kulturella fenomen ochutfrligt och
nyanserat beskriva hur olika livsstilar och kroppsideal framtrder i
trningsverksamheter, friluftsliv och samhllet i vrigt. |
I samband med det beskriver eleven
versiktligt aktiviteternas och livsstilens betydelse fr den kroppsliga
frmgan och hlsan. |
I
samband med det kan eleven utfrligt beskriva aktiviteternas och
livsstilens betydelse fr den kroppsliga frmgan och
hlsan. Beskrivningen innehller frklaringar med koppling till
relevanta teorier. |
I
samband med det kan eleven utfrligt och nyanseratbeskriva
aktiviteternas och livsstilens betydelse fr den kroppsliga frmgan och
hlsan. Beskrivningen innehller frklaringar med koppling till
relevanta teorier. |
Du kan med enkla omdmen vrdera resultatet av din
trning. |
Du
kan med nyanserade omdmen
vrdera resultatet av din trning. |
Du
kan med nyanserade omdmen vrdera resultatet av din trning i
relation till trningsmetodernas teorier. |
Prov 2: Isvaksbad, friluftsliv, stress, mental trning |
Dessutom
kan eleven versiktligt diskutera friluftsliv, motion och idrott
som sociala och kulturella fenomen och versiktligt beskriva hur
olika livsstilar och kroppsideal framtrder i trningsverksamheter,
friluftsliv och samhllet i vrigt. |
Dessutom
kan eleven utfrligt diskutera friluftsliv, motion och idrott som
sociala och kulturella fenomen och utfrligt beskriva hur olika
livsstilar och kroppsideal framtrder i trningsverksamheter, friluftsliv och
samhllet i vrigt. |
Dessutom
kan eleven utfrligt och nyanseratdiskutera friluftsliv, motion och
idrott som sociala och kulturella fenomen ochutfrligt och
nyanserat beskriva hur olika livsstilar och kroppsideal framtrder i
trningsverksamheter, friluftsliv och samhllet i vrigt. |
Ergonomiredovisning |
Dessutom
kan eleven versiktligt diskutera motion och idrott som sociala och
kulturella fenomen och versiktligt beskriva hur olika livsstilar
och kroppsideal framtrder i
samhllet i vrigt. |
Dessutom
kan eleven utfrligt diskutera friluftsliv, motion och idrott som
sociala och kulturella fenomen och utfrligt beskriva hur olika
livsstilar och kroppsideal framtrder i
samhllet i vrigt. |
Dessutom
kan eleven utfrligt och nyanseratdiskutera friluftsliv, motion och
idrott som sociala och kulturella fenomen ochutfrligt och
nyanserat beskriva hur olika livsstilar och kroppsideal framtrder
i samhllet i vrigt. |
Eleven kan versiktligt redogra fr
de krav som olika situationer stller p ergonomisk anpassning av rrelser. |
Eleven
kan utfrligt redogra fr de krav som olika situationer stller p
ergonomisk anpassning av rrelser. |
Eleven
kan utfrligt och nyanserat redogra fr de krav som olika
situationer stller p ergonomisk anpassning av rrelser. |
Eleven kan med viss skerhet anpassa
sina rrelser ergonomiskt till olika situationer
och versiktligt diskutera hur arbets- och studiemiljer kan
anpassas till mnniskan. |
Eleven
kan med viss skerhet anpassa sina rrelser ergonomiskt till olika
situationer och utfrligt diskutera hur arbets- och studiemiljer
kan anpassas till mnniskan. |
Eleven
kan med skerhet anpassa sina rrelser ergonomiskt till olika
situationer och utfrligt och nyanserat diskutera hur arbets- och
studiemiljer kan anpassas till mnniskan. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|