Tänkte titta på i detta styck kring vilka mål och centrala innehåll som har förändrats från Gy11 till Gy25.
Undervisningen i ämnet idrott och hälsa ska ge eleverna förutsättningar att
utveckla följande:
Gy 11 så står det: | Gy25 står det: |
|
1. Förmåga att planera, genomföra och utvärdera rörelseaktiviteter som befäster och vidareutvecklar kroppslig förmåga. 2. Förmåga att anpassa rörelse- och frilufts livsaktiviteter utifrån olika förhållanden och miljöer. 3. Kunskaper om levnadsvanor samt hur dessa påverkar människors hälsa. 4. Förmåga att hantera säkerhet, risker och nödsituationer i samband med rörelse- och friluftsaktiviteter i olika miljöer. 5. Förmåga att ergonomiskt anpassa sina rörelser till olika situationer |
Här ovan ser vi flera tydliga saker som har tagits bort från Gy11. Det känns skönt att det är så pass bantat kring vad kursen skall ta upp. Det har gått från 7 mål till 5 mål, men också att det i några mål tagits bort en del text. Känns bra som gymnasielärare inom ämnet. Lägga mer fokus på de som finns och inte stressa fram.
Centralt innehåll Gy11
Centralt innehåll Gy25
- Den fysiska aktivitetens och livsstilens betydelse för kroppslig förmåga och hälsa.
- Motions-, idrotts- och friluftsaktiviteter som utvecklar en allsidig kroppslig förmåga.
- Träningsmetoder och deras effekter, till exempel konditions- och koordinationsträning.
- Rörelse till musik samt dans.
- Utemiljöer och naturen som arena för rörelseaktiviteter och rekreation.
- Metoder och redskap för friluftsliv.
- Säkerhet i samband med fysiska aktiviteter och friluftsliv.
- Åtgärder vid skador och nödsituationer, till exempel livräddande aktiviteter vid blödning och drunkningstillbud.
- Kosthållning, droger och dopningspreparats betydelse för hälsa och prestation.
- Spänningsreglering och mental träning.
- Arbets- och studiemiljöer: samspel mellan situationens krav och människan utifrån ergonomiska aspekter, till exempel kroppslig balans och lyftteknik.
Kroppslig förmåga
− En bredd av motions- och idrottsaktiviteter som utvecklar en allsidig
kroppslig förmåga, däribland dans.
− Friluftsaktiviteter som utvecklar en allsidig kroppslig förmåga.
− Aktiviteter och rekreation i utemiljöer och natur.
− Grundläggande anatomi och fysiologi i relation till rörelseaktiviteter.
− Praktisk tillämpning av olika träningsmetoder, däribland metoder för konditions-, styrke- och koordinationsträning.
− Effekter av olika träningsmetoder.
− Planering och genomförande av rörelseaktivitet samt utvärdering av resultat.
− Digitala hjälpmedel för träning och hälsa, till exempel pulsmätare, stegräknare och träningsappar.
− Metoder och redskap för friluftsliv.
Levnadsvanor och hälsa
− Olika hälsofaktorer som påverkar fysisk, psykisk och social hälsa, till
exempel kost, sömn och stress.
− Olika kroppsideals påverkan på människor, till exempel ätstörningar och
dopning.
Riskhantering och ergonomi
− Säkerhet i samband med rörelse- och friluftsaktiviteter vid olika förhållanden.
− Åtgärder vid nödsituationer, däribland första hjälpen med HLR (hjärtlungräddning) samt omhändertagande av någon eller några vanligt förekommande skador i samband med rörelseaktiviteter.
− Teknik för ergonomiskt utförda rörelser i olika situationer, till exempel
kroppslig balans, hållning och lyftteknik.
Här kan man se att det tas upp lite mer saker kring det centrala innehållet. De har bantats på mål och mer “flytande”, med det menar jag, att det inte är du “ska” kring ämnets syfte. Några saker som är understrukna är väl det jag tänker på mest är nytt i de centrala innehållen. Ja, det skall bli ett ämnesbetyg, så då skall det kunna arbeta med det på ett annat sätt än “block”. Min tanke är att det mesta skall gå in och ur varandra under kursen. Men jag kan inte låta bli att tänka, det kommer behöva bli mer teoretiska inslag, vilket jag upplever blir tråkigt. Då får många mindre rörelser än tidigare.
Vi får se ifall det blir några ändringar!?!