Idrott och hälsa i Europa

Svenska skolan har under de senaste 6 månaderna varit i blåsväder på många, många olika sätt. Den uppmärksamhet som varit har varit av varierande karaktär. Är all uppmärksamhet för att sparka på något som redan ligger ner, eller är det för att uppmärksamma politiker att något mer behöver göras för att höja kvalitén på vår skola? Vad gäller kvalitén på vår Svenska skola, så mäts den via våra nationella prov som sätt i paritet med hur det ser ut i resten av världen. Måttstocken för det kallas PISA undersökningen och där blir vi sämre och sämre.20130401-084814.jpg

Andra undersökningar som utförs är hur vi mår i Sverige och hela I-lands världen! Den undersökningen visar på att vi blir fetare och stressar mer, dör som flugor i hjärt- och kärlsjukdomar och att vår obesitet kostar mer än vad cancer kostar varje år. Det pratas om det på nyheterna också, om hur lite vi rör på oss, hur idrotten i skolan är för många, den enda motion de får under en vecka. Det märks att det börja hända saker kring idrotten på ett helt annat sätt i Sverige nu. Det satsas på vidareutbildning och det kommer bedömningsstöd för första gången på skolverkets hemsida. Kvalitén kan diskuteras, men ändock, boller är i rullning.

Fick en rapport skickad till mig, där Europeiska Unionen har gjort undersökningar på hur idrott och hälsa bedrivs i timtal och vad som är den vanligaste aktiviteten i vår union. Ni finner rapporten i dess helhet hos Universitets- och högskolerådet.

Det var särskilt intressant är det finns otroligt stora skillnader i undervisningstid i vår Union. Den garanterade lärarledda undervisningstiden i grundskolans årskurs 1-3 eller motsvarande varierar till exempel mellan 37 timmar i Irland och 108 timmar i Frankrike. Det som går att tyda i rapporten, ganska komiskt är att i Irland så har de infört hälsa som en egen kurs. Kanske bör de höja antal timmar för idrotten också.

Vidare från klass 6-9 år så finns det skrämmande siffror i skillnader mellan våra länder. Som jämförelse gäller för Sveriges del 500 undervisningstimmar för hela grundskolan. Dessutom visar det sig att i samtliga undersökta länder är antalet garanterade undervisningstimmar relativt lågt i förhållande till andra skolämnen – vilket troligen speglar att idrottsämnet betraktas som mindre viktigt. Men vi blir tjockare och rör på oss mindre i vår vardag blir paradoxen i mina ögon.

Nedan är några exempel vad några länder har i sin idrottsundervisning kopplat till kursplan:

        • In the Czech Republic, Germany and Norway, traffic rules for pedestrians and cyclists are part of the physical education curriculum.
        • Nordic countries report that pupils learn how to make use of maps and other means of orienting themselves in a natural environment.
        • The Czech Republic, Greece and Poland refer to the importance of familiarising young people with the Olympic ideals and symbols.
        • In Slovenia, teachers of subjects other than physical education are encouraged to interrupt their classroom lessons occasionally during a so called ‘minute for health’. During this short break, pupils undertake motor activities and relax for a while.

Vi kan se att ni norden ägnar vi mycket tid till att utföra natur aktiviteter men framförallt kunna läsa karta. Hur kommer det sig att kartkunskap är så viktigt för oss i norden?! Nedan är en bild på hur det ser ut sammanfattningsvis i Europa. Vad gör vi på våra idrottslektioner runt om i Europa?!

vanligaste aktivieterna europa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Valde att ta med texten ovan denna statistik bild för att belysa, att inte bara vi håller på med lekar och spel i vår undervisning. Det som vi kan se utöver lekar och spel är att vi i Norden och några andra få länder är friluftslivs aktiviteter. Min följdfråga efter snart 10 år som idrottslärare, bedriver vi så mycket friluftsliv i Sverige? (Då menar jag i kursen idrott och hälsa) Totalt av 100 så kallade idrott och hälsa timmar, lägger jag nog ner 10-15 timmar. Sen tillkommer friluftslivsdagar.

Rapporten var intressant att läsa, jag rekommenderar att läsa sammanställningen av den stora rapporten, den finner du HÄR!

Ni finner det hos KGMAB

Ni finner det hos KGMAB

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Allmänt, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam