Uppdrag om idrott och hälsa – rapport

År 2011-10-27 tog regeringen ett beslut vad avsåg att stödja skolors utveckling av ämnet idrott och hälsa. Där följande stod:

 

”egeringens beslut

”Regeringen uppdrar åt Statens skolverk att erbjuda utbildningsinsatser

för lärare samt vid behov utveckla material för att stödja utvecklingen av

ämnet idrott och hälsa i de obligatoriska skolformerna, gymnasieskolan

och gymnasiesärskolan. Insatserna ska ge stöd för att använda de nya

kursplanerna respektive ämnesplanerna i fråga om idrott och hälsa samt

att bedöma elevernas kunskaper utifrån kurs- och imnesplanernas

kunskapskrav. De ska främja en pedagogisk diskussion så att alla elever

ges förutsättning att delta och utveckla kunskaper i ämnet oavsett Lex.

kön eller kulturell och social bakgrund.”

 

Nu nästan tre år senare har rapporten sammanställts på hur det har gått och hur utbildningen har utförts. Dokumentet är på lite över 30 sidor och är mattnyttigt i mina ögon. Tar med några citat:

 

                      ”Redovisningen innehåller en redogörelse över de utbildningsinsatser inom ämnet

idrott och hälsa som Skolverket anordnat för lärare och rektorer under åren 2012

och 2013 inom ramen för uppdraget. Av rapporten framgår vilka externa aktörer

som varit involverade i de konferenser och seminarier som anordnats samt hur

många som deltagit i dessa insatser. Rapporten innehåller även en redogörelse över

de stödmaterial som tagits fram samt vilka skolformer som materialen riktats till.”

 

Lite olika stödinsatser som kommer att komma för att underlätta i olika sammanhang för oss idrottslärare.

Nedan redovisas de material som tagits fram inom ramen för

föreliggande uppdrag. Syftet med materialen har varit att komplettera övrigt stödmaterial

från Skolverket och har delvis producerats i samverkan med andra regeringsuppdrag.

 

 

-Ett bedömningsstöd för lärare i idrott och hälsa i gymnasieskolan har producerats

och kommer att publiceras under våren 2014. I materialet ingår

bl.a. exempel på konkreta bedömningssituationer med förslag på elevlösningar.

Materialet har tagits fram inom ramen för såväl detta uppdrag som

Skolverkets implementeringsuppdrag om ämnesplanerna i gymnasieskolan.

 

− Ett undervisningsstöd i form av en film kommer att publiceras inför höstterminen

2014. Filmen belyser förutsättningar för deltagande i undervisningen

för elever som har en funktionsnedsättning, vilket bl.a. Skolinspektionen

uppmärksammat som ett bristområde i sin granskning av ämnet.6

Undervisningsstödet har tagits fram i nära samverkan med SPSM.

 

− En webbsida med information om simning och lekar i vattnet finns framtagen

på Skolverkets webbplats. Här finns information om kursplanen i idrott

och hälsa och vilka krav som ställs på simkunnighet samt frågor som rör

badvett och säkerhet. På sidan finns också användbara länkar om simning

och livräddning. 7

 

Det tar tid – effekter på undervisningen kan inte utläsas på kort sikt

Utvärderingen av Skolverkets utbildningsinsatser visar att dessa som helhet i begränsad

utsträckning förändrat lärarnas syn på ämnet eller påverkat den egna

undervisningen. Samtidigt som utvärderingen också visar att vissa former av insatser

fått bättre genomslag än andra.

 

En nyligen publicerad forskningsrapport 9 visat att elever som fått daglig fysisk aktivitet

under hela sin skolgång också får bättre resultat i alla ämnen.

Skolans uppdrag att erbjuda daglig fysisk aktivitet 10 är en viktig hälsofråga

och ett område som i större utsträckning behöver uppmärksammas.9

 

9 Daglig undervisning i idrott och hälsa förbättrar motorik och skolprestationer: En nioårig interventionsstudie,
Ingegerd Ericsson, Institutionen för idrottsvetenskap, Malmö högskola, et al.
10 ”Skolan ska sträva efter att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen.”,
Lgr 11, Motsvarande skrivning finns i övriga skolformers läroplan.

 

Download (PDF, Unknown)

” height=”60px” width=”40px”]

 

kgmab

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Allmänt, Det dagliga arbetet, Okategoriserade, Pedagogik. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam