År 2011-10-27 tog regeringen ett beslut vad avsåg att stödja skolors utveckling av ämnet idrott och hälsa. Där följande stod:
”egeringens beslut
”Regeringen uppdrar åt Statens skolverk att erbjuda utbildningsinsatser
för lärare samt vid behov utveckla material för att stödja utvecklingen av
ämnet idrott och hälsa i de obligatoriska skolformerna, gymnasieskolan
och gymnasiesärskolan. Insatserna ska ge stöd för att använda de nya
kursplanerna respektive ämnesplanerna i fråga om idrott och hälsa samt
att bedöma elevernas kunskaper utifrån kurs- och imnesplanernas
kunskapskrav. De ska främja en pedagogisk diskussion så att alla elever
ges förutsättning att delta och utveckla kunskaper i ämnet oavsett Lex.
kön eller kulturell och social bakgrund.”
Nu nästan tre år senare har rapporten sammanställts på hur det har gått och hur utbildningen har utförts. Dokumentet är på lite över 30 sidor och är mattnyttigt i mina ögon. Tar med några citat:
”Redovisningen innehåller en redogörelse över de utbildningsinsatser inom ämnet
idrott och hälsa som Skolverket anordnat för lärare och rektorer under åren 2012
och 2013 inom ramen för uppdraget. Av rapporten framgår vilka externa aktörer
som varit involverade i de konferenser och seminarier som anordnats samt hur
många som deltagit i dessa insatser. Rapporten innehåller även en redogörelse över
de stödmaterial som tagits fram samt vilka skolformer som materialen riktats till.”
Lite olika stödinsatser som kommer att komma för att underlätta i olika sammanhang för oss idrottslärare.
Nedan redovisas de material som tagits fram inom ramen för
föreliggande uppdrag. Syftet med materialen har varit att komplettera övrigt stödmaterial
från Skolverket och har delvis producerats i samverkan med andra regeringsuppdrag.
-Ett bedömningsstöd för lärare i idrott och hälsa i gymnasieskolan har producerats
och kommer att publiceras under våren 2014. I materialet ingår
bl.a. exempel på konkreta bedömningssituationer med förslag på elevlösningar.
Materialet har tagits fram inom ramen för såväl detta uppdrag som
Skolverkets implementeringsuppdrag om ämnesplanerna i gymnasieskolan.
− Ett undervisningsstöd i form av en film kommer att publiceras inför höstterminen
2014. Filmen belyser förutsättningar för deltagande i undervisningen
för elever som har en funktionsnedsättning, vilket bl.a. Skolinspektionen
uppmärksammat som ett bristområde i sin granskning av ämnet.6
Undervisningsstödet har tagits fram i nära samverkan med SPSM.
− En webbsida med information om simning och lekar i vattnet finns framtagen
på Skolverkets webbplats. Här finns information om kursplanen i idrott
och hälsa och vilka krav som ställs på simkunnighet samt frågor som rör
badvett och säkerhet. På sidan finns också användbara länkar om simning
och livräddning. 7
Det tar tid – effekter på undervisningen kan inte utläsas på kort sikt
Utvärderingen av Skolverkets utbildningsinsatser visar att dessa som helhet i begränsad
utsträckning förändrat lärarnas syn på ämnet eller påverkat den egna
undervisningen. Samtidigt som utvärderingen också visar att vissa former av insatser
fått bättre genomslag än andra.
En nyligen publicerad forskningsrapport 9 visat att elever som fått daglig fysisk aktivitet
under hela sin skolgång också får bättre resultat i alla ämnen.
Skolans uppdrag att erbjuda daglig fysisk aktivitet 10 är en viktig hälsofråga
och ett område som i större utsträckning behöver uppmärksammas.9
9 Daglig undervisning i idrott och hälsa förbättrar motorik och skolprestationer: En nioårig interventionsstudie,
Ingegerd Ericsson, Institutionen för idrottsvetenskap, Malmö högskola, et al.
10 ”Skolan ska sträva efter att erbjuda alla elever daglig fysisk aktivitet inom ramen för hela skoldagen.”,
Lgr 11, Motsvarande skrivning finns i övriga skolformers läroplan.
” height=”60px” width=”40px”]