Jag har med mina kollegor gått in i den sista föreläsningen kring rubriken ovan. Vill hävda att det har varit svårt. Det är en otrygg zon för mig då jag inte besitter den kunskap som jag känt att jag borde. Således har det inneburit studier igen. Inte på högskolemaner, men ändock sätta mig in vad vetenskapen säger, samt olika aspekter på kroppsideal. Med GY11 kräver idrott och hälsa att du pratar om normer, stereotyper, kroppsideal, anabola och droger.
Det är nya marker för mig. Jag har inte backat ut, har utfört det, men är inte vass på det. Är jag vassare än eleverna? Kanske över gemene person, men det är många som delat med sig om kunskaper som inte jag besuttit innan. Visst är det en charm i det med, men som min kollega sa på lunchen idag. -Har du väckt en tanke hos de flesta så har du ändå lyckats. Kanske stämmer, vi får se vad de kan på skrivningen om två veckor.
De centrala innehållet för ovanstående är: IOH1 ska utveckla Förmågan att etiskt ta ställning i frågor om genus, jämställdhet och identitet i relation till idrotts- och motionsutövande. Den fysiska aktivitetens och livsstilens betydelse för kroppslig förmåga och hälsa.
En fråga till klassen idag var: Vad är det som är kvinnligt och manligt? Vi tar handuppräckning.
En elev svarar, Kvinnor är svaga, de gråter hela tiden, har inget psyke och kan inte kämpa och vill bara prata känslor. Men så tycker jag i alla fall.
Jag: Säger du det här för att provocera mig eller tycker du verkligen så? Eleven tycker så. Jag: Vad skall du ta dig till i arbetslivet? Är det så hemma hos dig? Hur skall du kunna arbeta under en kvinna?
Eleven: Det är inte så att jag tycker sämre om kvinnor, de är inga sämre människor.
Som tur var, kom en elev in och lyfte fram väldigt bra saker, vilket gjorde att jag sade till denna elev, lycka till, nu slutar vi.
Det kan jag inte svara på riktigt. Var så längesedan inlägget skrevs. Men tack för din notis. Skall ta bort det.