Arbeta med kursplaner

I vårt yrke så är det inte många som säger att kursplanens mål och betygskriterier är det sexigaste med yrket. Dock är just det dokumentet som är vår Bibel. Vi lägger upp hela vår verksamhet kring det och Lpf-94. Därav är det givetvis av stor vikt att vi kommunicerar det till eleverna, även om många ger blanka f** åt den, så skall den kommuniceras.

Således går det att göra det på olika sätt. En del ger ut kriterierna i början av kursen på ett pappersformat eller projicerar det upp på tavlan. Går igenom det lite snabbt och sen så kör kursen igång. Andra pratar med om den, har den återkommande i olika sammanhang, låter eleverna diskutera kring mål och betygskriterier. Mitt personliga sätt att arbeta på, är det sistnämnda. Eleverna spyr många ggr, men jag har då också ryggen fri vad det gäller den biten. Det viktiga är dock att vi arbetar systematiskt med hur vi mäter de olika målen och kriterierna fler än 1ggr under en kurs.

Bilden nedan är bara ett snabbt utkast på vad jag menar, kommer liten mer ingående förklaring nedan.

Exempel på hur vi arbetar från ett centralt begrepp

 Att ha det centrala i mitten för att sedan förankra de andra “mindre” begreppen utanför, kan ge eleven en större förståelse för vad vi arbetar med och NÄR vi arbetar med det. Sen är tanken att det skall hänga ihop. Går ta bort begrepp, lägga till andra, men att vi använder idrott och hälsa för att ge en större förståelse för eleven. Hälsa står alldrig still, ibland har vi en högre hälsa, andra gånger en lägre. Men det viktiga är förståelsen för vad är bra hälsa för mig och vad är hälsa för mig? Lite tankar och idéer, gör vad ni vill med dem.

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Pedagogik. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam