Tack för läsåret – hoppas vi ses igen!

Ett år passerar snabbt ibland. Är detta året olikt det förra?! Min känsla är att det har gått i en rasande fart och helt plötsligt har eleverna gått på sommarlov och 3:orna tagit studenten. Vi har satt betyg och det har varit någorlunda lättare i år än förra är min upplevelse. Men, för den delen inte lätt. Varit många diskussioner, stötande och blötande! Det händer mycket inom vårt yrke. Otroligt många lämnar yrkeskåren och flera nya insatser sätt in för att lärarna skall stanna. Det har hänt mer på det senaste två åren än vad som har hänt de senaste 7. Frågan är om det är för sent!!??

Inom idrott och hälsa har vi haft utbildningsinstanser från skolverket, från norr till söder. Vi får se vad utfallet blir av den, kanske kommer det en omgång till. Vidare har vi haft forskarskolan som bedrivs inom idrottsläraryrket, de är inne på sitt andra år och förhoppningsvis kommer även detta gå en vända till. Varför dessa punktinsatser finns är av flera anledningar, men framförallt är det, Forskarskolan idrott och hälsas didaktik, (FIHD) bidra till kompetenshöjning av idrottslärare. De vill bidra till att bygga upp vårt ämne idrott och hälsa med avsikten att att stärka praxisnära didaktisk forskning med fokus på elevers lärande. Relevanta områden för utforskning kan vara didaktiska frågor kring undervisningsinnehåll, arbetsformer och bedömning som relaterar till såväl ämnesspecifika som skolövergripande mål.

Det skrivs i artiklar om betydelsen för idrott och hälsans påverkan på ALLT som har med människan att göra. Nu när nyckelfrågorna om barn, ungdomars och vuxnas fysiska aktivitet diskuteras blir det övergripande problemet: Hur kan vi sälja en timme om dagen? Vi som utbildar i detta varje dag, vi som står på idrotts golvet, får eleverna att springa hit och dit, hoppa upp och ned, snurra, dansa och frilufts´a ser att våra elever får sämre och sämre hälsa på alla dess sätt.

Nu när mina elever försvann på sommarlov fick de göra en enkel utvärdering. Skrev in alla ord i word cloud och fick fram följande. (de skrev utvecklingsområden också 🙂 )

kursen

Att vilja utvecklas är vår grund till att vi skall kunna bli bättre. Intressant artikel här; Provar man hela tiden nytt så är man alltid en nybörjare

” Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag förundrades över att lärare oftast beskrivs som förändringsobenägna. Något jag utifrån mina egna erfarenheter som lärare inte kände igen. Snarare upplevde jag att lärare ständigt anpassar sig till nya utmaningar, det är enda sättet att överleva i skolan.

Glad sommar och tack för detta läsår. Hoppas vi ses snart igen!

 

Ni finner det hos KGMAB

Ni finner det hos KGMAB

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Allmänt, Det dagliga arbetet. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam