Youtubeklipp som för ditt lärande framåt

På Youtube finns det otroligt mycket bra filmer från skolverket och forkare inom vår pedagogiska profession. Kan vara väldigt bra för inspiration, men även för att utbilda oss. 
 
target=”_blank”>Alignmentplanering (4:43) En liten film som går igenom vad en alignmetplanering är och vilka delar som behöver vara med i en bra pedagogiskt planering. Läs gärna mer om pedagogiska planeringar på http://bedomningforlarande.se/ 
 
target=”_blank”>Christian Lundahl – Varför bedömning för lärande? (8:13)
target=”_blank”>Christian Lundahl – Om Bristfokusering (4:37)
target=”_blank”>Christian Lundahl – Skillnaden mellan formativ bedömning och summativ bedömning (6:22)
target=”_blank”>Christian Lundahl – Strategi 1: Att tydliggöra mål och kunskapskrav (13:23)
target=”_blank”>Christian Lundahl – Strategi 2: Skapa aktiviteter som synliggör lärandet (12:40)
target=”_blank”>Christian Lundahl – Strategi 3: Återkoppling som för lärandet framåt (6:17)
target=”_blank”>Christian Lundahl – Strategi 4: Att aktivera eleverna som lärresurser för varandra (5:09)
target=”_blank”>Christian Lundahl – Strategi 5: Aktivera eleven som ägare av sin egen lärprocess (12:30)
target=”_blank”> 
 
target=”_blank”>Dylan Wiliam – Varför behöver vi bli bättre? Hur ska det gå till? (38:12)
target=”_blank”>Dylan Wiliam – Från ”pingpong” till ”basket” (2:38)
target=”_blank”>Dylan Wiliam – Klassrumsexperimentet (1/2) (59) 
” target=”_blank” rel=”nofollow”>Dylan Wiliam – Om Bedömning för lärande (11:19)
target=”_blank”>Dylan Wiliam – Om fem strategier för Bedömning för lärande (6:37)
 
 
John Hattie intervjuas i Aktuellt (5:01)
” target=”_blank” rel=”nofollow”>John Hattie om Förstå ditt inflytande som lärare (1:36)
#” target=”_blank” rel=”nofollow”>John Hattie om Self reported grades (1:50) target=”_blank”>
target=”_blank”>John Hattie-Visible Learning Below average methods (14:45)
 
target=”_blank”>Carol Dweck – Om effekterna av beröm (3:26)
target=”_blank”>Daniel Barker – Digital teknik för att skapa aktiviteter som synliggöra lärandet (4:57) target=”_blank”>
target=”_blank”>En film om inkludering (36:45)
target=”_blank”>Introduction to Visible Learning (53:04)
E target=”_blank”>ffective methods (14:56)
Jutta Balldin – ”Det relativt kompetenta barnet” (7:43)
target=”_blank”>Learning study – Följ med på ett uppföljningsmöte (4:23)
target=”_blank”>Klassrumsexperimentet (2/2) (58:39)
target=”_blank”>Lesson study och Learning study (5:01)

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Allmänt, Betyg och bedömning, Det dagliga arbetet, Formativ bedöming idrott och hälsa, Pedagogik. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam