Matriser är intressant tycker jag, hur kan jag få fram en så pedagogisk matris som möjligt?! Jag har använt mig av matriser i många år, framförallt känner jag mig trygg när elever och jag alltid har likadana matriser, dom känner sig säkra i vad som krävs av dom i de olika kunskapsmätningarna, samt på vilket sätt kunskapen kommer mätas. Det finns många olika sätt att skapa matriser på. Det ser olika ut överallt. Men den traditionella är de sedvanliga fyrkanterna. Nedan har jag lagt in flera bilder på matriser som jag funnit på nätet. Länkar bilden till dess hemsida som jag tagit den ifrån. Om ni vill ta er dit och titta lite mer. Alla matriser är inte från pedagogiska forum, vilket det inte behöver vara enligt min mening, det är alltid bra att hitta inspiration från andra källor. Några av matriserna är från skolverket, traditionella enkla, medan andra har jag tagit från andra forum. Jag har inte valt att göra matriser färdiga för själva idrott och hälsa, då alla bedriver och tillämpar sina kurser olika. Det finns färdiga förslag i bloggen om ni söker på kunskapsområden ex hjärt- och lugnräddning. Där har jag selekterat ut vilka saker som kommer att mätas praktiskt alternativ teoretiskt.

Skulle denna matrisen kunna ligga till grund för självskattning kanske? Eller ett läge idag till ett önskat läge.

En matris som kanske skulle kunna användas av lärare, där det finns en sambedömningsmall innan ett kunskapsområde. Ändra lite rubriker i den, lägg till vad eleverna bör kunna för de olika kunskapsnivåerna.

Denna bild är från pedagog stockholm. Jag är inte personligen förtjust i cirkelmatriser. Men det är ett alternativt sätt arbeta på och är den bra, så är den väldigt användbar.

Ett exempelutdrag från skolverket. Det som ni kan se ovan är att det står Eleven… sen fortsätter den. Vilket är ett bra sätt att arbeta på. Där vissa av orden kanske inte passar in i det kunskapsområde som ni befinner er i.
Jag vill trycka på att matriser är viktigt för mig som pedagog, behöver inte vara så för alla. Dock så vill jag lyfta fram igen, att matriser har lite nackdelar gentemot eleven, det vill säga om eleverna får se sina matriser hela tiden. För om de är uppladdade på skolans intränat så finns risken att den bara tittar på hur den ligger till betygsmässigt. För det är styrkt att kommentarer med betyg är mindre bra. En matris visar på vad eleven ligger för stunden i det kunskapsområde. Har själv haft matriser uppe för eleverna, de har blivit uppdaterade så fort vi haft någon form av kunskapsmätning. De har i väldigt många fall struntat i kommentarerna kring vad som skall utvecklas. Lundahl har i sin bok bedömning för lärare lite förslag på hur man kan arbeta på skolan med matriser. Har strax summerat det och skall göra en liten återkoppling.
Hoppas ni fick lite inspiration vad gäller matriser.

