Mentala övningar – Quick fix

Taget från Wikipedia:

Mental träning är ett begrepp inom psykologin och används främst inom idrottsvärlden men har under senare tid blivit allt mer populärt använt av ledare. Mental träning kan definieras som den kognitiva repetitionen av en uppgift inför en viss prestation[1]. Begreppet innehåller en samling tekniker vars syfte är att utöka, förstärka och identifiera önskade tankar och beteenden[2].

Mental träning kan innehålla en samling tekniker som innefattar visualiseringsträning, målbildsträning, koncentrationsträning, anspänningsträning, motivationsträning och självförtroendeträning[3]. Den mentala föreställningen kan delas upp i två olika perspektiv, den interna respresentationen och den externa respresentationen[4].

Vad vi vet om hjärna till ett faktum är att den inte kan skilja på fantasi och verklighet, därför är det bra att intala sig själv positiva saker varje dag, till slut tror vi på dem. Några övningar som ni kan göra med era klasser, spelar ingen roll vilket ämne.

Affirmationer/Suggestioner (5-10 min)

Ett sätt att stärka vårt självkänsla och själförtroende är att prata gott om oss själva. Säg t.ex.

Jag gillar mig själv, jag gillar mig själv, ja jag gillar verkligen mig själv!” upprepade gånger till dig själv. Föreslå (suggest) hur du vill må och känna eller snarare bekräfta (affirm) hur du redan har det, även om du inte redan är där.

Fake it until you make it! Hjärnan kan inte skilja på fantasi och verklighet. Får hjärnan höra en sak tillräckligt länge kommer den att tro på det. Du har blivit programmerad av massor av negativa (och positiva) tankar under hela din livstid. Välj de tankar som passar dig och passa dig för de du inte vill ha. Kör ”Tankestopp” varje gång en tanke som inte passar dig dyker upp.


Automatiska tankar (5 + 10 min)

Vilka tankar dyker automatisk upp i ditt huvud när du …

–      Svarar fel på en fråga i klassrummet?

–      När någon du känner ser dig utan att hälsa?

–      När någon ger dig en komplimang om ditt utseende/klädval/…

Diskutera först i smågrupper och sedan i helklass.

De automatiska tankarna härstammar från våra grundantaganden.

Vi tänker ca 50 000 – 90 000 tankar per dag. Hur många av dem är positiva respektive negativa?


Tankestopp (10-15 min)

Denna övning syftar till att skapa verktyg för att försöka jobba bort självdestruktiva tankar som ofta hindrar personer från att nå mål och tro på sig själva.

Eleverna definiera fem vanliga negativa tankar som de kan tänka om sig själva. Det kan tex vara: ”Jag kommer att misslyckas på provet.” När eleverna skrivit ned dessa byter de ut det negativa mot något positivt. Ovanstående fras blir därmed: ”Jag kommer att lyckas på provet. Genom att jobba med att förändra de negativa tankarna till positiva affirmationer/tankar kan eleverna öka motivationen och självförtroendet hos dem själva.

Stanna upp – Betrakta – Acceptera – Släpp taget

Sätt ihop händerna (5-10 min)

Hur många vill befinna sig i obekväma situationer?

Sätt ihop händerna. Är vänster eller höger tumme överst? Vad är rätt eller fel? Byt! Hur känns det? Ovant, obekvämt, olustigt? Tillväxt och utveckling kräver att vi sätter oss i obekväma situationer. Sitt ett tag med händer ihop på det ovana sättet. Sitter du tillräckligt länge på det sättet kommer hjärnan och kroppen att vänja sig och det eventuella obehaget kommer att försvinna.

Det obekväma kan komma från rädslan av situationen eller från de negativa tankar vi skapar (negativ förväntningar och oro).

Bli bekväm med att ha det obekvämt, i alla fall under kortare stunder om du vill utvecklas.


Den kritiska rösten (15 min)

Lyssna till din kritiska röst. Hur låter den? Var befinner den sig? Min kritiska röst är skriker högt och står lutad över min högra axel. Ibland behöver vi lyssna vad vår kritiska röst säger till oss, men för att verkligen kunna ta till oss av kritiken kan rösten behöva ändras. I andra fall är kritiken obefogad. Så hur påverkar vi vår inre röst (inre censor, vår Gremlin, vår djävul)?

Vad säger den kritiska rösten?

–      Lyssna på vad den kritiska rösten säger.

–      Varför säger den det? (Beror oftast på att vi är rädda för något och rösten vill inte att vi ska skadas).

–      Ifrågasätt den kritiska rösten och se vad som händer.

 För att bli av med den kan du

  • Först bli medveten om var den är och hur den låter.
  • Placera rösten på din axel och förminska den till
  • Placera den längre och längre ifrån dig så att den till slut är på din tumme.
  • Den kritiska rösten får samtidigt en svagare och ljusare röst.
  • Skjut iväg den kritiska rösten som du har på tummen eller kläm ihjäl den.

För att du ska orka lyssna på rösten kan du

  • Förändra röstens tonläge (ljusare, sexigare)

Tillhör den kritiska rösten en annan person kan du se den här personen framför dig och

  • Göra bilden och rösten otydligare
  • Ändra på bilden och rösten så att den blir lättare att lyssna på eller kanske larvig (klä personen i larviga kläder och ge personen en löjlig röst).

Den kritiska rösten hör tillviss del ihop med vår inre röst och vår intuition. Intuitionen ska vi absolut lyssna på. Så det gäller att lyssna på rösten och agera därefter på ett medvetet sätt, det vill säga att skilja de positiva förslagen och kritiken från den som är obefogad.


Vad behöver jag?  (15 min)

Eleverna fundera först själva över i ca 5 minuter

–      Vad behöver du för att våga?

–      Vad kan du göra själv för att få det du behöver?

–      Vad kan andra ge dig?

–      Vad vill du ha av andra?

Hur vore det om alla i klassen hade en god självkänsla och gott självförtroende? Skulle det vara önskvärt? Vad kan ni göra för att stärka klassens självkänslan och självförtroendet?

Eleverna får i mindre grupper diskutera vad och hur de kan göra för att stärka självkänslan och självförtroendet i klassen.

Utför ett av förslagen här och nu om det går eller avsluta med en stor gruppkram eller liknande.


Citat (10-15 min)

Dela upp klassen i 8 grupper. Varje grupp får ett citat. Gruppen får diskutera citatet tillsammans och förbereda att presentera citatet och sina tankar kring citatet.

Kopiera upp citaten nedan på OH:

–      ”Var dig själv! Det finns redan så många andra.”

–      ”Den som vet mycket om andra kan vara lärd, men den som förstår sig på sig själv är lärd.”

–      ”Bär aldrig mer än ett slags bekymmer i taget! Somliga människor bär tre – bekymmer de har haft, alla som de har nu och alla som de väntar sig få.”

–      ”Det är dig själv du bör överträffa – inte någon annan.”

–      ”När du siktar på det perfekta upptäcker du snart att det är ett rörligt mål.”

–      ”Ingen kan få dig att känna dig underlägsen utan din tillåtelse.” Eleanor Roosevelt

–      ”Jag är så rädd för allt som är farligt. – Hur vet jag att det är farligt? – Ja men det måste ju vara farligt när jag är så rädd…”

–      ”Det Pål säger om Pär säger mer om Pål än Pär”.


Nyheter (10 min)

Dela in klassen i grupper om 3-4 personer. Varje grupp får en tidning från olika datum. Hur många av nyheterna är negativa, positiva respektive neutrala?

Sammanställ resultatet och diskutera hur nyheterna och media påverkar oss.

Gilla/Dela med dig!

Share to Facebook
Share to Google Buzz
Share to Google Plus
Det här inlägget postades i Quick fix - lektionsplaneringar. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Protected by WP Anti Spam