Det är många som inte lever som de lär. Framförallt tänker jag väldigt mycket på våra instanser som utbildar lärare. Vad anbelangar lärarhögskolan och GIH i Stockholm så tycker jag inte att de lever som de lär. Med det menar jag, framförallt, att de som undervisar där inte alls arbetar med betygskriterierna med studenterna som går där, som vi förväntas göra i skolan. Vi förväntas när vi kommer ut i skolan, veta hur bedömning skall göras utifrån betygskriterier och hur likvärdig bedömning skall gå till.
Lärarhögskolan i Stockholm nu mera Stockholms Universitet, där, kan du som student välja en kurs på 15poäng som gäller betyg, bedömning och pedagogiskt utvärdering och några andra inriktningar. Skall inte det vara givet och inbakat i programmen. Varför är det så olika på olika skolor, vad beträffar betygssättning? Vill påstå att en stor faktor är att vi inte blir riktigt utbildade i det. Dessa är två instanser som jag har erfarenhet av. Sen har jag hört en hel del kollegor som delar min erfarenhet.
Det skulle vara för mig att säga till mina elever på idrotten, ät inte transfetter, fetma bidrar till hjärt- och kärlsjukdomar, rökning är dödligt! Så tar jag en ciggarret när lektionen precis har slutat och äter en Snickers och dricker en halvliter Coca Cola framför dem och väger 100kilo.
Samhället förändras, vilket i sin tur gör att vi måste ändras också. All ära till alla instanser som utbildar, men betygen som vi skall sätta är fan minst lika viktigt som själva kunskapen i kursen om än lite viktigare. Vi avgör ifall en elev i många fall kommer att komma in på universitetet eller inte och plugga till deras dröm yrken.
Börja fundera och ändra er!!! (Besitter inte ni det valet, häng på regeringen)