Ett arbetssätt som jag inte direkt ser kopplingen till vårt ämne idrott och hälsa så här på morgonkvisten, men den kan användas i andra sammanhang. Så jag lägger upp det som ett förslag på en quick fix lektion.
Syfte
– Visa att du kan kommunicera på flera olika sätt
– Bli medveten om ditt eget kroppsspråk
– Öva att tänka utifrån arbetsgivarens perspektiv för att öka möjligheten till framtida tjänst
Uppgift
Gör en CV film där fokus ligger på dina kommunikativa verktyg.
Klädval/Kroppsspråk/Röstläge/Innehåll/Ögonkontakt/Attraktion/Budskap
Din CV-film ska innehålla:
- Tala om vad du heter och berätta lite kort om varför du söker jobbet.
- Nämn minst tre positiva egenskaper om dig själv.
- Har du haft ett sommarjobb/jobb/praktik tidigare så bör du berätta lite kort om det.
- Varför ska de anställa just dig?
- Tänk på att du kan kommunicera på olika sätt. Istället för att säga att du är positiv kan du le. Istället för att säga att du är ordningsam kan du förmedla det med kostym och välkommat hår.
- Filmen bör max vara 1 minut och visar dig i helkropp.
Innan du filmar
- Välj vilket jobb som du ska söka. Tjänsten ska vara realistisk för dig med dina meriter
- Skriv en meritförteckning
- Skriv ett manus
- Planera ditt klädval, frisyr, bakgrund.
- Öva framför spegeln
- Öva framför en vän som kan ge konstruktiv feedback
Inlämning
Ni väljer själva! Blogg, youtube, video, mobil etc
Söka jobb med video ny jättetrend
Video istället för cv Studentmedias nya tjänst, Piraja Karriär, har blivit en riktig kioskvältare. Nu kan ungdomar söka jobb genom att enkelt lägga upp en film, där de berättar om sig själva. Och företagen kan visa upp sig på ett mer attraktivt sätt än genom en tidningsannons.
Gymnasietidningen Piraja har startat nya videobaserade jobbförmedlingssidan Piraja Karriär på nätet. En undersökning bland gymnasieelever, som gjordes tillsammans med Arbetsförmedlingen, visade att hälften av dem inte visste hur man söker ett jobb eller hur man skriver en cv.
– Vi kom fram till att den här målgruppen vill ha det visuellt och inte har lust att läsa sig till så mycket. Alla har en webb- eller mobilkamera som de kan använda för att spela in en digital cv om sig själv, säger Svante Randlert som är vd för Studentmedia.
Under våren har Studentmedia turnerat runt och visat Piraja Karriär på 24 gymnasieskolor i landet, men det är inte bara ungdomarna som har tagit till sig det nya sättet att söka jobb – företagen gör också vågen.
– När du rekryterar kan du i nio fall av tio på en minut avgöra om den du träffar är fel person. Med filmen kan du göra den sållningen utan att träffa kandidaten, eftersom du direkt får en känsla för personen. Det gör att urvalsprocessen där du avgör vilka du ska träffa, blir både snabbare och större, säger Svante Randlert.
Studentmedia bestämde sig också för att starta den digitaliserade platsannonsen.
– Den säger mycket mer än en vanlig textannons. I filmen kan den som söker jobbet direkt få se vem som ska bli personens chef, ja, han eller hon kan till och med få se sin blivande kontorsplats, säger Svante Randlert.
Skriva ett ansökningsbrev och en CV
Ett ansökningsbrev och ett CV ska vara utformat för att göra en enda sak; se till att du får en intervju.
Gör intryck!
Detta är din första och kanske enda chans att göra intryck på en potentiell arbetsgivare. Använd presentationsbrevet till att sälja in uppfattningen att du är deras bästa val för jobbet. Tänk på det som en annons för dig och dina färdigheter. Gör det övertygande, minnesvärt och relevant.
På www.avstamp.nu finns en interaktiv cv-skapare som guidar dig till det vinnande cv:t.
http://www.pirajakarriar.se/Templates/Career/Ansok.aspx
http://www.pirajakarriar.se/Templates/Career/InfoVideo.aspx